TRUCKÅRET 2023. Trots att truckförsäljningen sjönk som en sten förra året finns det ljusglimtar i mörkret. Det säger Niklas Jalkner, vd för Toyota Material Handling Sweden.
Efter två rekordår sjönk truckförsäljningen rejält förra året. Viss eftersläpning råder i statistiken, men som du kunde läsa i den här artikeln kommer försäljningen av nya truckar sannolikt att minska med runt 30 procent för helåret 2023 jämfört med året dessförinnan.
Detta är förstås något som man märkt av även hos Toyota.
— Redan i januari förra året såg vi att det var på gång ner. Så visst har det varit ett utmanande år när det gäller försäljningen av nya truckar, säger Niklas Jalkner, vd för Toyota Material Handling Sweden.
Längre avtal
Däremot, menar Niklas Jalkner, så har såväl begagnatförsäljningen som korttidsuthyrningen gått bra.
— Vi såg tidigt att kunderna ville avvakta med att gå in i längre uthyrningsavtal. Det är ju fullt förståeligt, eftersom det med tanke på konjunkturen, inflationen och räntorna blivit högre prisnivåer på längre kontrakt. Istället har kunderna lagt sig mer i korttidsslotter, eller så har man övervägt begagnatalternativet, säger Niklas Jalkner och tillägger:
— Sedan får man ju inte glömma att 2021 och 2022 var all time high för nytrucksförsäljningen. Ser man till rådande ekonomiska cykler så kommer det nog att ta två, tre år innan vi kan närma oss de årens nivåer.
Andra ljusglimtar
Förutom att begagnat- och korttidsaffärerna gått bra finns det också andra ljusglimtar hos Toyota.
— Förflyttningen från fossila bränslen till eldrivet har drivit på investeringarna i nya eldrivna motviktstruckar, så den efterfrågan har varit hög. Och även om försäljningen av plocktruckarna har sjunkit, vilket förstås hänger samman med minskningen av internethandeln, så har stapeltruckarna gått relativt bra, säger Niklas Jalkner och fortsätter:
— En annan sak som sticker ut på ett positivt sätt är den generella förflyttningen till autotruckar. Kunderna vill investera för att sänka sina produktionskostnader, och då vill man göra det genom effektivisering och automatisering.
Förflyttning mot automation
Enligt Niklas Jalkner har man därför hos Toyota sett en fortsatt försäljningsökning av specifikt autotruckar, men också en ökad förflyttning mot automatiserade lösningar överhuvudtaget.
— Ja, autotruckar är ju en sak — där vi som sagt haft en klart positiv utveckling — men vi ser också en ökad efterfrågan från marknaden på automatiserade helhetslösningar, säger Niklas Jalkner och menar att man hos Toyota Material Handling ser sig mer som ett materialhanteringsbolag än ett renodlat truckbolag.
— Med hjälp av våra systerbolag som exempelvis Vanderlande och Viastore jobbar vi aktivt med att få projekt där vi kan utveckla kundernas hela logistikkedjor. Det är också det som kunderna efterfrågar. Så tidigare var vi kanske mer av ett så kallat commoditybolag, medan vi nu är mer av ett solutionsbolag, säger Niklas Jalkner och tillägger:
— Så vad gäller automatiseringen ser det helt klart ljust ut. Där ser vi ingen avmattning, snarare tvärtom.
Lång karriär
Trots att Niklas Jalkner är relativt ny på vd-posten för Toyota Material Handling Sweden har han en lång karriär inom bolaget. Han anställdes redan 1998, är ekonom i grunden, och har bland annat arbetat som business controller men framför allt inom det som kallas service operations. Efter en sexårig sejour hos det amerikanska bränslekonsultbolaget Gilbarco Veeder-Root återvände han till Toyota Material Handling 2015. De senaste tre åren har han verkat i rollen som Rental & Used Director på det europeiska bolagets huvudkontor.
— Sedan i april förra året är jag vd för Toyota Material Handling Sweden, vilket förstås är en skillnad mot mina tidigare positioner. Det är en helt annan roll att vara ansvarig för helheten än att ”bara” vara ansvarig för ett affärsben, säger han och utvecklar:
— Med tanke på konjunkturen har det såklart varit en utmanande tid. Samtidigt har jag alltid trivts med att jobba i situationer när det blåser lite grand. Att vända motgångar till medgångar är utvecklande och har nog alltid varit min styrka.
Inga personalminskningar
Niklas Jalkner menar att Toyotakoncernen generellt alltid har jobbat med långsiktighet och att Sverigekontoret tidigt visste att konjunkturen var på väg nedåt. Därför har man inte behövt göra några drastiska personalminskningar det senaste året.
— Vi tror också att lågkonjunkturen här i Sverige har bottnat och kommer att vara ganska kort, och att vi redan i slutet av 2024 kommer att se en svag ökning igen. Dessutom är vår affärsverksamhet rätt så okänslig mot konjunkturer, säger han och avslutar:
— Att flytta gods kommer ju alltid att ske i någon form.