E-handelns omsättning minskade med 8 procent förra året.
Den svenska e-handelns omsättning landade på 144 miljarder kronor förra året, vilket är en minskning med 8 procent i löpande priser jämfört med 2022. Justerat för inflation motsvarar det en volymförsäljningsminskning på nära 16 procent.
Siffrorna kommer från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handels senaste E-handelsindikator, som är en enkätundersökning av svenska konsumenters e-handelskonsumtion.
— Hur man än vänder och vrider på det så är det ganska svårt att inte landa i att e-handeln, precis som handeln i stort, hade ett ganska tufft år 2023, sade Maria Mikkonen, chefsekonom vid Svensk Handel i samband med presentationen av E-handelsindikatorn.
Två ord
Enligt Maria Mikkonen kan det ekonomiska läget i Sverige förra året förklaras med två ord: räntehöjningar och inflation.
— Det här var året när svenskarna lärde sig vad inflation är. Normalt har vi tidigare haft räntekostnader på 20-25 miljarder per kvartal. Mot slutet av 2023 var den summan över 50 miljarder. Det är klart att det påverkar konsumtionen, sade Mikkonen och tillade:
— Dessutom bör nämnas att vi lever i en väldigt orolig värld. Nu senast har vi oroligheter kring Röda havet som gör att fraktfartygen väljer att ta omvägen runt Afrika istället för att gå igenom Suez. Om det fortsätter kommer det att få betydande konsekvenser för åtminstone delar av handeln.
Lika många e-handlar
Av E-handelsindikatorn framgår att sju av tio svenskar e-handlar, vilket är lika många som tidigare.
— Skillnaden är att man nu lägger mindre pengar per inköp, säger Maria Mikkonen.
Per Ljungberg är innovationschef hos Svensk Handel:
– 2023 blev ett prövningarnas år för många e-handlare. Svart på vitt ser vi nu hur det tuffa ekonomiska läget, som slagit hårt mot kundernas köpkraft, påverkar stora delar av e-handeln negativt. Ljuspunkten är att vi ser att kundernas intresse för e-handeln fortsatt är starkt.
Måste visa lönsamhet
De tuffa tiderna har tvingat e-handlarna att idag uppvisa lönsamhet snarare än uteslutande tillväxt, något som enligt Paul Fischbein, som är vd för Revolution Race inte bara varit av ondo:
— Det har tvingat e-handlarna att visa att de faktiskt tjänar pengar redan från första ordern. Tidigare kunde man acceptera att förlora pengar på både första, andra och tredje ordern, för det sågs som rekryteringskostnader för att få in nya kunder. Men för många riskkapitalfinansierade bolag har det ekonomiska läget gjort att nya kapitalinjektioner har upphört, vilket har varit ett uppvaknande, sade Paul Fischbein vid presentationen och tillade:
— Det har tvingat många bolag att ha ett lönsamhetsfokus direkt, vilket jag tror är väldigt sunt.
Ljus i tunneln
Enligt Svensk Handels chefsekonom Maria Mikkonen lär 2024 bli ett fortsatt tufft år för e-handeln:
— Samtidigt finns det ljusglimtar. Risken för att den höga inflationen ska bita sig fast har minskat och Riksbanken har redan börjat prata om räntesänkningar. Även om de e-handlare och konsumenter vi pratar med är fortsatt lite deppiga så ser man ljuset i tunneln.