
Hur kundupplevelsen förändras genom digitalisering var frågan i fokus vid logistik- och transportkonferensens seminarium om innovation på onsdagsförmiddagen.
– Vi vill förse våra kunder så mycket information att de ska kunna sköta sina affärer samtidigt som de sitter och fiskar.
Det sade Stena Lines Jari Virtanen när han framträdde inför innovationsintresserade konferensdeltagare i Göteborg.
En av ambitionerna för hans företags utveckling av digitala tjänster är att kunder ska kunna få överblick över vilka färjeavgångar som är lämpliga för att få ner kostnaden i hela den längre transportkedjan. Men listan av tänkbara förbättringar är lång. Ett värde är minskad administration: Jari Virtanen ser framför sig att en transport ska kunna beställas med ett till tre klick.
– När vi funderar på vilka förbättringar vi önskar oss så tänker vi lätt på en lite snabbare häst eller en lite snabbare bil. Men vi har svårt som människor att förutse hur bra våra tjänster skulle kunna bli, sade Jari Virtanen.
Förmiddagen hade inletts med en betraktelse av framtidsvetaren Aric Dromi, över den rasande farten i dagens digitala teknikutveckling. Nyckelfrågan är hur den påverkar oss som människor och hur vi samspelar med varandra. Han konstaterade att Facebooks tjänst utgörs av 2 miljoner programrader, och Googles alla tjänster för all del av miljardtals programrader, men att de flesta företags logik motsvaras av väsentligt mindre program. Han uppmuntrade alla åhörare att fundera igenom hur många kodrader som skulle kunna behövas för att återskapa deras företag digitalt. Och med parallell till tv-streamingtjänsten Netflix, vars egna tv-serieproduktion nu sades vara större än Hollywoods filmindustri, kan man fråga sig hur man blir sin konkurrent innan konkurrenten blir en själv.
Tobias Larsson, svensk men verksam vid DHL:s innovationscentrum i Tyskland, gav bland annat bakgrunden till tjänsten Resilience 360. I samband med en japansk tsunami 2011 framgick det att företag inte kunde överblicka i vilken utsträckning de var berörda, eftersom de inte kunde genomskåda vilka underleverantörer de hade i andra och tredje led och inte visste var deras ingående komponenter befann sig. Nu vill DHL använda sig av stora datamängder för att låta sina datorer bedöma risker för såväl naturkatastrofer som politiska omvälvningar, stölder och trafikstockningar.
– Vi har själva en stor mängd data som vi inte har använt oss av hittills, men vi övervakar också många källor i realtid, sade Tobias Larsson.
Inför resten av förmiddagsseminariet väntades presentationer av bland andra Niklas Hamberg från Byggmax, Per Bondemark från SSAB, Robert Falck, vd för nystartade Einride som vill utforma och driva transportsystem med självkörande ellastbilar.
Alexander Kristofersson