Nu har de första 73 loken utrustade med signalsystemet ERTMS fått permanent godkännande av Transportstyrelsen. Det ses som en stor milstolpe för det omdiskuterade europeiska signalsystemet. EU-bidrag på totalt 80 miljoner kronor täcker en stor del av kostnaderna.
De fem tågoperatörerna som fått sina första ERTMS-utrustade lok typgodkända av Transportstyrelsen är Green Cargo, SJ, Transitio, VR Track och Beacon Rail. Green Cargo. Företagen är bland de första i Europa att få permanent driftgodkännande enligt den nya tekniska specifikationen för driftkompabilitet.
Nu är det dags för nästa steg. Planen är att ytterligare 686 fordon ska byggas om till ERTMS och godkännas. Denna gång är det 13 företag som lämnat in ansökningar på sammanlagt 750 miljoner kronor till EU. I januari gick ansökningarna till EU-fonden Connecting Europe Facility, CEF. Den är avsedd bland annat för investeringar i det europeiska transportnätet Ten-T.
EU ger bidrag till nya ombordsystem på högst 1,2 miljoner för varje lok. Man bidrar med högst 50 procent av kostnaden för typgodkännandet av första fordonet i en serie.
Trafikverket uppger att ERTMS-utrustade fordon har funnits i kommersiell trafik i Sverige sedan 2010, alltså sedan Botnia-banan öppnade. Men det har bara varit tillfälliga och tidsbegränsade säkerhetsgodkännanden. Green Cargo hörde till de första operatörerna som gjorde ombyggnader av sina lok. Företaget använde Bombardiers ETCS-ombordsystem.
Införandet av signalsystemet ERTMS har varit mycket omdiskuterat och minst sagt impopulärt bland tågoperatörerna. Från Green Cargos sida menar man exempelvis att ”utrullningen av ERTMS kantats av både förseningar, tekniska problem men framförallt en oklar och komplicerad godkännandeprocess”.
Först ut med permanent godkännande var Green Cargos diesellok Td-E och ellok Rd-E samt SJ med elloket Rc6-E. Därefter kom leasingföretaget Beacon Rails diesellok T66 som ingår i Rush Rails stall och den finska spårbyggaren VR-Tracks TKA7 som är en arbetsmaskin.