Maersk sätter in ännu ett metanolfartyg mellan Göteborg och Asien.
Fartyget ifråga är helt nytt, döpt till Antonia Maersk och drivs på bio-metanol. Lastkapaciteten ligger på 16 592 TEU (tjugofotscontainers) och fartyget ska gå i veckovis trafik på linjen AE5/Albatros som ingår i rederialliansen 2M.
Sedan tidigare trafikerar Maersk även det mindre metanoldrivna fartyget Laura Maersk Göteborgs hamn på en intraeuropeisk fartygslinje mellan Göteborg och Bremerhaven.
– Med Antonia Maersk tar vi ytterligare ett viktigt, konkret steg för sjöfartens gröna omställning och våra Sverigebaserade kunders möjligheter att minska sina transportemissioner ytterligare. Före 2027 kommer vi att sjösätta ytterligare 20 metanolfartyg så det här är en resa som bara har börjat, kommenterar Birna Ödefors, Area Managing Director Nordics på A.P. Moller Maersk.
Metanol är ett bränsle i vätskeform vid normal temperatur, vilket gör det lätthanterligt för sjöfarten. Hanteringen av bränslet sker enligt väletablerade säkerhetsrutiner, och har hanterats i Göteborgs hamn sedan 2015.
Enligt hamnbolaget minskar bio-metanol CO2-utsläppen med cirka 65 procent jämfört med konventionella bränslen.