Därför pausas bygget av det som skulle bli Sveriges första permanenta elväg.
Trafikverket har i flera år drivit ett projekt för att anlägga det som skulle bli Sveriges första permanenta elväg. Vägen har varit planerad att byggas längs E20 på sträckan Hallsberg-Örebro.
På grund av bristande finansiering pausas nu projektet — detta sedan regeringen underlåtit att anslå tillräckligt med pengar i sin senaste nationella plan för transportinfrastrukturen.
Huruvida arbetet med projektet kommer att återupptas vet inte Trafikverket förrän 2026, då den nationella planen ska revideras.
Enligt Trafikverket tittar man också på alternativa elvägsprojekt som skulle kunna förverkligas.
”Vi vill se om det finns andra mer marknadsorienterade lösningar där elvägsteknik kan bidra till elektrifiering, exempelvis att elektrifiera kollektivtrafikstråk med en kombination av statisk och dynamisk laddning”, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
FAKTA OM ELVÄGAR
– Laddning av fordon via en elväg kan ske antingen konduktivt (via direktkontakt) eller induktivt (trådlöst). Det kan också ske genom statisk eller dynamisk laddning.
– När det gäller det pausade projektet var det inte bestämt vilken teknik som skulle användas.
– Här kan du läsa mer om elvägsföretaget Elonroad, som använder sig av en konduktiv laddningsteknik.