Bilfraktfartyget Baltic Ace sjönk inom en kvart efter att det på onsdagskvällen kolliderade med det jämstora containerfraktaren Corvus J utanför Nederländerna. Elva personer i besättningen omkom. Det sjunkna fartyget var chartrat av UECC, som ägs till hälften av svenska Wallenius.
Det var kring klockan 19 i onsdags, den 5 december, som fartygen kolliderade cirka 65 kilometer väster om Nederländernas kust. Av besättningen på 24 personer ombord på Baltic Ace kunde tretton räddas. Fem hittades döda och sökandet efter de sex saknade avbröts på torsdagen. Besättningen på 12 personer ombord på Corvus J klarade sig oskadd.
Rorofartyget Baltic Ace var på väg norrut med finska Kotka som destination, från belgiska Zeebrugge, med 1 417 bilar ombord. Corvus J kom från skotska Grangemouth med sydostlig kurs mot Antwerpen.
Baltic Ace var chartrat av roroföretaget UECC, som ägs till lika delar av svenska Wallenius Lines och japanska NYK.
UECC uppger dock att det inte är inblandat i navigeringen eller räddningen, utan hänvisar i de aspekterna till Euro Marine Logistics, som anges som huvudoperatör.
Baltic Ace hade kapacitet för motsvarande 2132 bilar. Av de 1 417 bilar som sjönk med fartyget uppges närmare 1200 vara Mitsubishi, huvudsakligen avsedda för vidareexport till Ryssland. Fartyget var Bahamasflaggat. Registrerat som management står ett Greklandsbaserat bolag, Stamco, under den israeliska ägaren Ray Car Carriers.
Det andra kolliderande fartyget, Cypernflaggade Corvus J, är ett regionalt matarfartyg för containrar. Två dygn sent har det fortsatt mot Antwepen med kollisionsskador i fören. Dess lastkapacitet uppges vara motsvarande 630 tjugofotscontainrar.
Bägge fartygen är moderna, byggda 2007 respektive 2003. De är båda mellan 130 och 150 meter långa, och vardera har dödvikt på cirka 8 000 ton.
Alexander Kristofersson