EU redo att införa höjda importtullar på elbilar tillverkade i Kina.
EU-kommissionen planerar att höja importtullarna på Kina-tillverkade elbilar från och med den 4 juli — såvida inte EU och Kina hittar en lösning på det grundproblem som enligt EU utgörs av att Kinas elbilsmarknad gynnas av statliga subventioner.
Kommissionen har genomfört en utredning, som resulterat i att tullarna höjs olika mycket beroende på tillverkare. För BYD höjs tullen med 17,4 procent, för Geely med 20 procent och för SAIC (som bland annat äger MG) med 38,1 procent.
För övriga kineiska elbilstillverkare höjs tullen med antingen 21 eller 38,1 procent, beroende på i vilken grad de ”samarbetat” i nämnda utredning.
Det är inte bara Kina-ägda bilföretag som får höjda tullar. Även icke-kinesiska bilföretag som tillverkar elbilsmodeller i Kina får höjda EU-tullar.
Enligt EU-kommissionen gäller de höjda importtullarna specifikt batterielbilar. Det innebär att exempelvis hybridbilar samt eldrivna lätta transportbilar och tunga fordon i nuläget slipper höjda importtullar.
För att de preliminära importtullarna ska bli definitiva måste de godkännas av EU:s medlemsländer senast den 2 november.