E-handlaren Mathem börjar nu distribuera matkassar med en bil där både motor och kylaggregat drivs elektriskt. Det är en ombyggd VW Transporter som försetts med ett volymskåp och en lågbyggd bakvagn. Volkswagen uppger att man kommer att erbjuda lösningen i slutet året.
Mathems första elektriska distributionsbil levererades i mitten på januari. Karolin Kull i grundarfamiljen klippte bandet tillsammans med Frederik Engelfeldt som är chef för Mathems distributionsfirma Körhem.
Mathem har fler än 230 bilar och i ett uttalande från företaget sägs att det är ”oerhört viktigt att vi gör vårt bästa för miljön”. Nu kommer den nya elbilen provas på en av Mathems ordinarie distributionsslingor.
Körsträckan är 120 km, men det uppges vara fullt tillräckligt för Mathems behov. Högsta hastighet är 80 km/h. Lastkapaciteten är 750 kg. Litiumjonbatterier används både för att driva elmotor och för aggregatet som används för att hålla temperaturen i lastutrymme på 1-2 grader Celsius året om. På taket finns solceller som försörjer temperaturaggregatet. Bakgavellyft saknas, men skåpet är lågbyggt och insteget till lastutrymmet är litet och har kompletterat med ett fotsteg.
Bilen är byggd på Volkswagens mellanstora transportbil Transporter. I original är maxvikten 3,2 ton, men efter ombyggnaden är den klassad för en totalvikt på 3,5 ton.
Ombyggnadsprojektet har pågått under två år. Tre företag har deltagit som påbyggare i projektet. Det är tyska Al-ko som är väl etablerade inom husbilsbranschen. Al-ko har levererat ramen till bilen samt den två-axliga boggin med liten hjuldiameter. På ramen har sedan danska Carlsen Baltic byggt ett isolerat volymskåp med temperaturanläggning.
Carlsen Baltic är ett danskägt företag med tillverkningen förlagd i Litauen. Företaget är specialiserat på påbyggnader i stora serier. Bland kunderna finns bland annat Hemglass.
Drivlinan med motor och styrelektronik kommer från tyska ABT Sportline. Företaget har tidigare bland annat varit inblandat i elbilsprojekt åt DHL i Tyskland.
Dan Andersson som är marknadschef för transportbilar på Volkswagen understryker att kunden Mathem lagt ribban för projektet:
– Tuffa kundkrav driver på utvecklingen, säger han.
Volkswagen kommer att erbjuda Mathems lösning med Transporter som elbil tillsammans med påbyggarkonsortiet senare i 2018. Det blir förmodligen i små volymer. Volkswagens utvecklingsavdelning arbetar samtidigt med en el-version av den större transportbilen Crafter.
På Al-ko har man planer att bygga om bensin- och dieseldrivna Transporter med samma ram som används för elbilen. Det kommer att ge en bil med volymskåp en lastförmåga på närmare 1,1 ton, menar Thomas Kleis som är nyckelkundsansvarig på Al-ko och drivande i Mathems elbilsprojekt.
Mats Udikas