Transportstyrelsen har gett Einride klartecken att släppa ut sin självkörande, 5G-uppkopplade lastbil på allmän väg. Maxhastigheten är 5 km i timmen till att börja med.
Det svenska startupbolaget Einride bygger en hyttlös, elektrisk, fjärrstyrd och självkörande lastbil kallad T-pod. Företaget har ansökt om att få bedriva försöksverksamhet med lastbilen hos Transportstyrelsen.
I mars genomförde Transportstyrelsen och Einride ett så kallat Site Acceptance Test – ett prov under verkliga driftsförhållanden – på den aktuella platsen. Transportstyrelsen gjorde då bedömningen att T-poden kan framföras i enlighet med trafikförordningen.
Tillståndet avser en kort sträcka på cirka 100 meter allmän väg inom industriområdet i Jönköping där trafiken sker i låg hastighet, maximalt 5 km/h. Jönköpings kommun, som är väghållare, har tillstyrkt. Rutten är totalt 300 meter lång.
De resterande 200 meterna finns inne på DB Schenkers angränsande logistikområde i Jönköping. T-poden ska göra dagliga transporter mellan ett lager och en terminal. Ett samarbetsavtal mellan Einride och DB Schenker innehåller optioner på fler installationer globalt.
Einride har samarbetat nära med Ericsson som använt T-pod för att demonstrera vad nästa generations mobilteknik, 5G, kan åstadkomma när det handlar om fjärrstyrning som kräver extremt korta svarstider i nätet. Ericsson och Telia förser installationen i Jönköping med 5G-baserad uppkoppling.