Budföretaget Fedex vill stärka sin ställning i Europa, och bjuder motsvarande drygt 40 miljarder kronor för att få köpa TNT. TNT-styrelsen har sagt ja – men för två år sedan sade EU ifrån när UPS ville göra detsamma.
TNT, som är baserat i Nederländerna, uppges ha 12 procent av Europamarknaden för gränsöverskridande budtransporter, men små marknadsandelar i övriga världen. Fedex å sin sida är störst i Amerika med 46 procent av marknaden där, men har bara 10 procent av Europamarknaden.
Genom att köpa TNT skulle Fedex alltså nå 22 procents marknadsandel i Europa, och kunna mäta sig storleksmässigt med UPS 25 procent och DHL:s 41 procent i regionen. Det kan tolkas som ett logiskt steg i ambitionen att vara en av tre världstäckande spelare inför den väntade fortsatta tillväxt som drivs av tilltagande e-handel hos kunderna.
TNT har 58 000 medarbetare, 19 nav i sin vägtrafik samt 550 terminaler.
TNT:s styrelse och huvudägare uppges ha ställt sig positiva till affären. Det som därmed återstår är konkurrensprövningen hos EU-kommissionen. År 2013 fällde EU en överenskommelse om att UPS skulle få köpa TNT, och detsamma skulle kunna drabba Fedex. Skillnaderna är dock väsentliga. UPS-affären skulle ha resulterat i en Europamarknad med två dominerande spelare: DHL och UPS. Om Fedex köper TNT blir de tillsammans ungefär jämstora med UPS i Europa, och fortfarande bara cirka hälften så stora som DHL.
Den överenskomna köpeskillingen är 4,8 miljarder dollar, motsvarande cirka 42 miljarder kronor vid dagens växelkurs. Priset när UPS år 2012 tänkte ta över TNT var cirka 7 miljarder dollar.
De nämnda uppskattningarna av marknadsandelarna är gjorda av DHL och refererade av Wall Street Journal.