Coronakrisen förändrar konsumenternas köpbeteende. Andelen svenskar som gjort ett köp på nätet de senaste 30 dagarna har minskat från 70 procent till 66 procent. Däremot ökar e-handeln av apoteks- och dagligvaror betydligt. Det uppger E-handelsbarometern från Postnord.
Dagligvaror och apoteksprodukter är de varugrupper där e-handeln ökar på grund av coronakrisen. I de flesta andra kategorier konsumerar man mindre, totalt sett och på nätet. Konsumenterna håller hårt i sina plånböcker på grund av oro för framtiden, samtidigt som många håller sig hemmavid.
Detta innebär att den icke nödvändiga shoppingen i butik har decimerats kraftigt är slutsatsen i en delrapport till E-handelsbarometern som ges ut av Postnord.
Andelen svenskar som uppger att de handlar på nätet har sjunkit något sedan coronakrisen inleddes. I undersökningen uppgav 66 procent av de svarande att de handlat på nätet under de senaste 30 dagarna. Genomsnittet för 2019 var 70 procent.
6 – 7 procent av de svarande har uppgett att de börjat handla dagligvaror och apoteksvaror sedan coronakrisen brutit ut. Samtidigt säger omkring hälften att de undviker att gå in i butiker med många människor. Det gäller särskilt dem i den äldsta åldersgruppen.
Corona leder också till att konsumenterna tvekar inför inköp och avstår från att köpa en viss vara. Det är vanligast att ha avstått från att köpa kläder och skor samt möbler och heminredning (18 procent), följt av hemelektronik (15 procent).
14 procent av svenskarna uppger också att corona-viruset har påverkat hur de vill ha sina e-handlade varor levererade. Det är fler som vill ha sina varor levererade hem och betydligt fler som vill ha dem lämnade utanför dörren. Samtidigt är det något färre som vill hämta upp paketen hos ombud, sett till tidigare undersökningar.
Delrapporten bygger på drygt 3000 intervjuer i en panel som är slumpmässigt rekryterad av undersökningsbolaget Kantar Sifo. Intervjuerna gjordes under perioden 26 mars – 6 april.