Ännu en rapport vittnar om e-handelns minskande omsättning.
Precis som Postnords senaste e-barometer visar den nyligen publicerade e-handelsindikatorn från Svensk Handel att e-handelns omsättning fortsätter att sjunka. Orsaken är föga överraskande den snabbt försvagade köpkraften och hushållens oro för den egna ekonomin.
Under augusti månad minskade e-handeln med 11 procent jämfört med samma månad föregående år, vilket är i nivå med föregående månads utveckling.
Tittar man på utvecklingen under januari till augusti så har omsättningen från svenska e-handlare minskat med 13 procent. Inkluderar man inköp från utländska e-handlare så har omsättningen januari-augusti minskat med 16 procent.
— E-handeln från utlandet sticker ut med en mycket svag omsättning även i augusti. Under sommarmånaderna juni till augusti har omsättningen i e-handeln från utlandet varit 60 procent lägre än föregående år. Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en skriftlig kommentar.
Enligt Svensk Handel drivs omsättningsminskningen i e-handeln framförallt av ett minskande genomsnittligt köpbelopp per konsument.