När allt fler e-handelstjänster anpassas för storstaden riskerar landsbygden att glömmas bort. Det menar forskare vid Lunds Tekniska Högskola, som har en uppmaning till e-handelsbranschen.
E-handel och logistiktjänster fungerar bra för den som bor i storstaden, men inte lika bra på landsbygden. Där finns inte samma möjligheter till indivuduella leveransval, och där går heller inte vissa varor att beställa.
Den affärsmodell för e-handel som fungerar i städerna måste därför anpassas till landsbygden — det menar Yulia Vakulenko, forskare i Förpackningslogistik vid Lunds Tekniska Högskola.
– Landsbygdens e-shoppare är en av de snabbast växande konsumentgrupperna, men ändå är landsbygdens behov ofta osynliga i branschens affärsmodeller, säger Yulia Vakulenko i ett pressmeddelande.
Expresstransporter inget för landsbygden
Enligt Vakulenko — som tillsammans med handels- och logistikforskare från ett flertal andra europeiska länder deltar i en forskningsstudie om hur konsumentbehov och köpbeteenden påverkas av var man bor — är den affärsmodell som används i städerna inte applicerbar på landsbygden.
– Stadens e-handelslösningar med expresstransporter är inget för landsbygden – varken ur klimatsynpunkt eller baserat på vad landsbygden efterfrågar, säger Yulia Vakulenko.
Viktigt för jämlikheten
Även för samhället som helhet är det enligt forskarna önskvärt att e-handelsbranschen justerar sina affärsmodeller efter landsbygdens behov.
– E-handeln behöver anpassa sina logistiklösningar gentemot landsbygden, annars är risken stor att ojämlikheten i servicenivå bidrar till en ökad klyfta mellan de som bor i städer och på landsbygd. E-handeln är extra viktigt för landsbygdsorterna som successivt utarmas på service och tampas med avfolkning, säger Yulia Vakulenko, forskare vid Lunds Tekniska Högskola.