Ingen julboom för hårt pressad sektor — kraftigt tapp i december.
Den svenska e-handelns omsättning i december månad landade på 15,7 miljarder SEK, vilket är minskning med 10 procent jämfört med december 2022 — det uppger branschorganisationen Svensk Handel.
Därmed blev det ingen effekt av den eftertraktade julhandeln.
— December månad blev en fortsättning på de utmaningar för e-handeln som vi sett inte minst under hösten, med en omställningsminskning som speglar konsumenternas ökade försiktighet. Julhandeln, som vanligtvis är en höjdpunkt för e-handeln, lyckade inte vända trenden detta år, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Även för helåret 2023 minskade omsättningen — där var minskningen 8 procent jämfört med 2022.
Nämnas kan att e-handeln under det första pandemiåret 2022 ökade med 40 procent, och att den under nästa pandemiår 2021 ökade med 20 procent.