Nya siffror från Postnord visar att e-handeln växte med 11 procent under årets tredje kvartal. Samtidigt planerar allt fler konsumenter att handla sina julklappar på nätet.
Enligt Postnords senaste E-barometer blir det alltså allt mer populärt att konsumera sina varor på nätet, trots att många coronarestriktioner har upphävts och trots de problem som finns med varuförsörjningen.
— En tvåsiffrig tillväxt för e-handeln för tredje kvartalet i år är ett gott resultat, särskilt med tanke på den historiska ökningen i fjol då e-handeln växte med 39 procent. Under sommaren 2021 hade vi begränsade möjligheter till utlandsresor så de allra flesta svemestrade eller ägnade sig åt fritidsaktiviteter hemma eller på landet, vilket kan ha påverkat på den inhemska konsumtionen positivt. Det tillsammans med att konsumenterna är mer vana vid att handla på nätet har säkerligen bidragit till en fortsatt tillväxt under kvartalet, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord, i en skriftlig kommentar.
Förutom den 11-procentiga ökningen under årets tredje kvartal jämfört med förra året väntas också julklappshandeln via nätet att öka.
63 procent av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 11,4 miljarder. Det är en ökning med 8 procent jämfört med fjolårets julhandel som påverkades starkt av pandemin.
— Julklappshandeln på nätet fortsätter att öka, även om konsumenterna också tror på fler människor ute i den fysiska julhandeln. Enligt konsumenternas egna uppskattningar kommer julklappsköpen på nätet att nå 11,4 miljarder kronor i år. Samtidigt uppger många att de kommer beställa sina klappar tidigare i år eftersom de är oroliga för att favoritprodukterna kan ta slut på hyllorna, kommenterar Peter Hesslin.