September blev den svagaste månaden på över ett år.
Den senaste E-handelsindikatorn från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel är ingen munter läsning för alla e-handelsaktörer.
Enligt indikatorn uppgick e-handelns omsättning i september till 10,2 miljarder kronor, vilket är en minskning med 19 procent jämfört med september 2022.
Inte nog med det — september uppvisar också den svagaste procentuella utvecklingen under en enskild månad sedan juni 2022.
— September var ytterligare en oerhört mörk månad för e-handeln i Sverige, och tveklöst en av de sämre månaderna på länge. Samtidigt ser vi alltjämt fortsatt stora skillnader mellan olika varukategorier där kapitalintensiva kategorier som gick bra under pandemin fortsatt har det mycket tufft, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef hos Svensk Handel.
E-handelsindikatorn mäts i löpande priser, och givet de senaste inflationssiffrorna från augusti i år är Svensk Handels bedömning att volymförsäljningen i e-handeln i september månad föll med cirka 24 procent. Annorlunda uttryckt innebär det att ungefär var fjärde konsumentinköp via e-handelskanalen uteblev jämfört med september 2022.