I juli gick första turen på en ny järnvägslänk mellan Xi’an i Kina och Gent i Belgien. Den var fullastad med Volvobilar. Sista sträckan genom Europa transporteras bilarna i specialutvecklade dubbeldäckarvagnar.
Med flera avgångar i veckan kommer Volvobilar tillverkade i Kina nu att kunna transporteras till Europa med en total volym på omkring 40 000 fordon per år, enligt pressmeddelande från ARS Altmann.
ARS Altmann är specialiserat på bilbranschens logistik och erbjuder helhetstjänster för fordonstransporter både på väg och järnväg. Den nya länken är en hybrid som består av en kombination av dubbeldäckade järnvägsvagnar och containrar. Den har utvecklats av ARS Altmann tillsammans med Intermodal Container Logistics Vienna, ICL.
Med sin nya tjänst vill ARS Altman och ICL erbjuda kunder ytterligare ett sätt att utnyttja Nya Silkesvägen. Rutten går via Kazakstan, Ryssland, Vitryssland och Polen. Beroende på destination tar resan omkring 18 dagar. De täckta dubbeldäckarna rullar mellan Belgien och Polen och 40-fots containrarna på sträckan mellan Polen och Kina.
– Kunderna drar nytta av fördelarna med järnväg som har högre tillförlitlighet och kortare ledtider, samtidigt som det är betydligt miljövänligare jämfört med sjöfrakt, hävdar Frank Lehner hos ARS Altmann i ett pressmeddelande. En ytterligare fördel är möjligheten att kunna direktleverera till centrala Kina som håller på att komma ikapp de stora kuststäderna ekonomiskt.