43 år efter starten, som sammanslutning av tio åkare, kan DSV gå om DB Schenker och bli världens tredje största globala speditör efter DHL och Kühne & Nagel. Avgörande blir hur Panalpina ställer sig till det danska företagets bud.
Årsomsättning på motsvarande 150 miljarder kronor blir resultatet om affären som DSV har föreslagit Panalpinas ägare går i lås. Budet innebär att Panalpinas aktier värderas till motsvarande cirka 36 miljarder svenska kronor, vilket ger aktieägarna en premie på cirka 25 procent över börskursen före budet.
Liksom många andra stora speditionsföretag omfattar företagens verksamhet även tredjepartslogistik med mera.
Nu återstår att se om någon annan i branschen vill försöka bjuda över. I det sammanhanget riktas blickarna främst mot Kuhne & Nagel, beskriver nyhetssajten The Loadstar som följer ämnet nära.
Enligt The Loadstar kan det svenska investmentbolaget Cevian, med Christer Gardell som känd ledarprofil, ha bäddat för utvecklingen. Cevian har tagit en 12-procentigt ägarpost i bolaget och tvingat bort dess förra styrelseordförande, som setts som avvisande mot idén att någon annan koncern skulle få svälja Panalpina. Nu ligger beslutet främst i händerna på huvudägaren, en stiftelse med 46 procent av aktierna.
The Loadstar skriver att en fusion med Panalpina skulle göra DSV till världens tredje största globala speditör. DSV blev en av världens största aktörer genom förvärvet av amerikanska UTI år 2016. Enligt tidningen Logistics Managements rankning av globala speditörer – baserad på en sammanvägning av omsättning med sjö- och flygvolymer – var DSV och Panalpina femma respektive sjua på världslistan under 2017.