Danska DSV har flyttat in i sitt stora transport- och logistikcentrum utanför Landskrona. Anläggningen är idag på 100 000 kvm. Redan på invigningsdagen kunde företaget visa ritningar på hur man tänker sig en kommande expansion till totalt 300 000 kvm.
DSV:s nya transport- och logistikcenter ligger i ett skyltläge på motorvägen mellan Malmö och Helsingborg. Det är huvudkontor åt DSV Road, ett av de stora inrikesnäten i landet.
DSV har slagit samman sin tidigare Malmöterminal med Helsingborgsterminalen och byggt helt ny terminal på 30 000 kvadratmeter på fälten öster om Landskrona. I anslutning till terminalen finns en lageranläggning för tredjepartslogistik på 55 000 kvm som drivs av DSV Solutions. Dessutom finns en administrationsbyggnad på 10 800 kvm som inrymmer DSV Roads huvudkontor och trafikledning. Koncernens båda andra dotterbolag DSV Solutions och DSV Air & Sea har också kontor här.
DSV:s koncernchef Jens Bjørn Andersen klippte bandet på invigningsceremonin i Landskrona och gjorde klart att koncernen siktar på en kraftfull expansion i Landskrona. Mark finns reserverad för upp till ytterligare 200 000 kvm. En ny byggstart kan komma start.
– Finns det kunder så är vi beredda att bygga ut, sa Jens Bjørn Andersen.
Två tredjedelar av lagret för tredjepartslogistik är bokad i dagsläget. Tetra Pak, Mölnlycke och Thorn Lighting är tre stora kunder av tredjepartslogistiktjänster. Lagret är ett traditionellt trucklager som rymmer omkring 75 000 pallplatser. Takhöjden är 11 meter och högsta lagernivån är på 9 meter. I lagret finns också ett entresolplan på 5000 kvm. Både truckar och pallställ har levererats av Jungheinrich. I DSV Roads terminal är truckmärket Toyota.
Jan Frenne, vd för DSV Solutions, konstaterar att det är en stor fördel att lagret är sammanbyggt med terminalen. En truckgång förbinder de båda huskropparna. Det innebär att leveranserna kan gå från lagret betydligt senare på eftermiddagen och kvällen. Han gör bedömningen att omkring hälften av volymerna från lagret går via terminalen.
Idag omsätter DSV:s svenska verksamhet omkring 5,8 miljarder svenska kronor, medan den danska delen omsätter 7 miljarder svenska kronor. Tillväxt står högt på agendan i företaget, men lönsamhet är viktigare. Det betonar DSV Roads vd Magnus Malmqvist när han får frågan om när omsättningen i det svenska dotterbolaget kommer att passera den danska omsättningen.
– Det absolut viktigaste för oss är att behålla lönsamheten. I dag ligger den klart över snittet i branschen och så ska det förbli.
Han säger också att flytten till den nya anläggningen gått utan problem. Den skedde stegvis under december där de administrativa funktionerna och huvudkontoret flyttade in först. Sist flyttade terminalverksamheten in från Malmö och Helsingborg. Det skedde under mellandagarna.
Men redan under sommaren hade logistikverksamheten flyttat från Helsingborg. Det var en liten kärntrupp på sex personer som då var pionjärer i den helt nya anläggningen. Idag har 500 personer sin arbetsplats här. DSV har totalt omkring 1400 anställda i sina tre svenska dotterbolag. DSV Solutions, som leds av Jan Frenne, och DSV Air & Sea, som leds av Svante Larsson, har sina huvudkontor i Arlandastad.