
På mässan Logimat i Stuttgart visades Flybox, Lindes prototyp till en inventeringsdrönare. Genom att vara fysiskt kopplad till en automatisk pallstaplare får drönaren ström och navigationsdata överallt på lagret, även där trådlös täckning inte finns.
Drönaren Flybox är ungefär en halvmeter i diameter och utrustad med sex rotorer, kamera, streckkodsläsare och avståndsmätare. Den rör sig långsamt upp längs ställagen, fotograferar varje pallplats samt det lagrade godsets streckkod. Kopplad till en autotruck på golvet går den vidare till nästa ställage och upprepar proceduren tills information om varje ställage och pall förts över till en dator. I datorsystemet kan sedan en användare få information om varje pallplats, med streckkod och bilder.
Drönarens koppling till en autotruck är det unika med systemet, framhåller Linde. Under inventeringsrundan leder Lindes pallstaplare L-Matic vägen för drönaren. De två fordonen är synkroniserade via en spänningsomvandlare och självjusterande kabel.
Kopplingen löser två problem som hittills förhindrat att drönare används på lager: strömtillförsel (ett drönarbatteri räcker i snitt endast 15 minuter) och navigering i byggnader som saknar gps-mottagning. Genom den gps Linde använder i sina automattruckar vet systemet exakt var drönaren befinner sig.
Flybox har utvecklats av Linde Material Handling i samarbete med den franska automationsexperten Balyo. Enligt logistikexperter spenderar företag upp till 8 procent av sitt lagervärde på inventeringar, samtidigt som manuell inventering innebär risk för felaktiga avräkningar och olycksfall. Drönaren är helt automatiserad, vilket innebär att inventeringar kan genomföras utanför ordinarie arbetstider.
Linde avser att lansera Flybox som ett tillval till företagets autotruckar tidigast 2018.