REPORTAGE. Fram till 2030 planerar Wibax i Piteå att byta ut hela sin fordonspark av tunga lastbilar till eldrivet. Enligt företaget är det en fördom att ellastbilar inte skulle fungera i kallt klimat.
Utanför Wibax huvudkontor i Piteå står företagets hittills enda ellastbil uppställd på grusplanen.
Jens Viklund har arbetat som lastbilschaufför hela sitt yrkesliv, ända sedan han gick ut skolan 1999. Idag är han ansvarig för att utbilda nya chaufförer på Wibax, men det händer då och då att han rycker ut på vägarna.
För två år sedan investerade Wibax i sin första ellastbil. Det är en automatväxlad Scaniamodell, 22 meter lång, som fullastad väger 64 ton.
Låter nästan ingenting
Jens Viklund hoppar in i förarhytten och det känns som vilken lastbilshytt som helst. Ända tills han vrider om nyckeln och börjar rulla. Det låter nästan ingenting.
– Det är alltid så roligt att visa upp den. Den är så härlig att köra, säger han, svänger ut på E4 och ökar hastigheten.
Den accelererar något snabbare än en diesellastbil men kan precis som en vanlig lastbil sacka lite i uppförsbackarna, berättar han.
I nerförsbacken använder han en retarder, det vill säga en hjälpbroms, som hjälper till för att bromsarna inte ska bli så varma. Dessutom ger den tillbaka energi till batteriet när den används.
Inga rapporterade problem
Idag är det varmt i Piteå, men han minns i vintras när det var minus 36. Då körde han en diesellastbil hem från Härnösand och lyckades inte få det varmt i förarutrymmet. Ingen av chaufförerna rapporterade däremot om några problem med ellastbilen.
Jens Viklund tycker det är roligt att hans företag går i bräschen för elektrifieringen av fordonen.
– Man ser att folk vänder sig om och kollar när man kommer med en tyst lastbil som bara seglar förbi. Det känns ju kul, säger han.
Lastbilen är en så kallad förseriebil och Scania finns med i hela introduktionsfasen.
– Samtidigt som vi började köra utbildade Scania två servicetekniker här i Piteå som har lärt sig ellastbilen, berättar Jens Viklund.
Tekniska utmaningar
En del tekniska utmaningar var det i början eftersom det är ny teknik, men inget stort och bilen fungerar som förväntat.
Wibax Group har totalt 350 anställda i Finland, Sverige och Norge. Företaget är familjeägt och startades 1986 i Piteå, där huvudkontoret fortfarande ligger.
Kärnverksamheten är försäljning av flytande kemiska produkter och biooljor för främst industriell användning. Dels har de egen tillverkning av bland annat flytande aluminiumsulfat i huset, dels köper de in varor på en världsmarknad och säljer till den nordiska basindustrin.
– Stora användare av flytande kemikalier är till exempel pappersmassaindustrin och batteritillverkningen, berättar Magnus Sundström, verksamhetschef för logistiken på Wibax.
Pappers- och massaindustri
I Piteå är pappers- och massaindustrin en viktig näring och de lokala bruken är en stor anledning till att verksamheten har vuxit så mycket lokalt. Men Wibax har också verksamhet och lastbilar i Skellefteå, Örnsköldsvik, Härnösand, Skutskär, Gävle, Norrköping, Uddevalla och Malmö samt i Finland.
Den största yrkeskategorin i Wibax är lastbilschaufförer, vilka är ungefär 160 till antalet.
– Många förknippar oss nog med åkeriverksamhet. Vi har 65 tunga tankbilar och syns ofta ute på vägarna, säger Magnus Sundström.
Egen lagringsverksamhet
Wibax har också egen lagringsverksamhet med cisternparker ute i hamnarna.
– Vi tar in tankbåtar som kommer med våra produkter, pumpar över innehållet i en lagertank och därifrån distribuerar vi ut produkterna med våra bilar.
Tanken är att en så kort del av transportkedjan som möjligt ska ske på gummihjul.
När de kör tillbaka fyller de i regel bilarna med last åt någon annan.
– Vi säljer även rena transporttjänster för att få ihop ett effektivt logistikflöde.
Fler leveranser på gång
Än så länge har Wibax bara investerat i en ellastbil, men i oktober kommer en leverans av ytterligare fyra. En ska placeras i Finland och tre i Sverige.
– Vi har en plan för hur vi ska konvertera alla lastbilar till eldrivna fram till 2030. Fram tills dess räknar vi med att vi har vuxit så mycket att vi har 100 lastbilar, berättar Magnus Sundström.
Men inte nog med det. Man har också bestämt sig för att själv börja producera den el som bilarna förbrukar. Ifjol startades Wibax Energy som kommer att handha och äga laddinfrastrukturen och energiproduktionen.
– Som det ser ut nu blir det mestadels sol- och vindenergi, troligen mindre produktionsenheter med närhet till våra lagringsterminaler.
Syftet är att kompensera för den ström som lastbilarna gör av med samt att säkerställa tillgången på el.
– Sedan om det blir billigare också så är det en bonus men det vet vi inte än, säger Magnus Sundström.
Korta sträckor
Just Wibax har flera goda skäl att satsa på elektrifiering, förutom den miljömässiga hållbarheten. Än så länge har ellastbilarna bara cirka 10 mils räckvidd med fullt lass, men enligt företaget gör det ingenting eftersom de i så stor utsträckning bara kör korta sträckor. Chaufförerna kan dessutom ladda lastbilen under de 45 till 60 minuter då de lastar och lossar. På så sätt går ingen extra tid åt för laddning och ellastbilen kan användas effektivt.
I dagsläget rullar ellastbilen mellan Piteå hamn och industrierna i stan. Efter ett par rundor på 1,5 mil enkel väg brukar chauffören ladda batteriet, oavsett om det är slut eller inte.
– Någon gång kör vi ända till Skelleftehamn, tio mil. Det är lite på gränsen för vad den klarar, men i värsta fall kan man ladda längs vägen, säger Magnus Sundström.
Egna laddstationer
Wibax har byggt upp egna laddstationer ute på sina egna depåer men också hos vissa kunder som inte hade någon egen, något som han upplever att kunderna är mycket positiva till.
Att köpa in en ellastbil är en dyr investering. Den kostar ungefär dubbelt så mycket som en dieseldriven lastbil. Ändå tror Magnus Sundström att det blir både effektivare och billigare att satsa på ellastbilar framöver om man räknar på de totala kostnaderna och intäkterna.
Förbrukningen på dieselbilar ligger på cirka 4,5 liter per mil och milkostnaden cirka 80 kronor. Ellastbilen som Wibax har drar i snitt 17 kilowatt per mil och priset på el kan skilja mycket, men oavsett det blir det en väsentligt mycket lägre milkostnad, vilket gör att det är värt investeringen.
– Därtill efterfrågar kunderna hållbara transporter och har själva hårda miljökrav på sig. På så sätt är det även ett konkurrensmedel, säger Magnus Sundström.
”Inga problem”
Något som många säkert undrar är hur det fungerar med ellastbilar i kallt klimat.
– Det är klart att ju kallare det är, desto mer ström drar den. Men med den typen av transporter vi har är det inga problem, säger Jens Viklund.
I början kunde han tycka att det var lite stressande att tänka på om strömmen skulle räcka hela vägen, men det reflekterar han aldrig över längre.
Den stora skillnaden som Jens Viklund märker av är komforten.
– Det är en grym skillnad. Den går ju så tyst och det är inga vibrationer. Tack vare det håller du dig alert en hel dag.
Uppvärmd hytt och motor
Kalla dagar kan chauffören ställa in värmen i förarutrymmet så att det är varmt redan när man kliver in och så att även motorn är uppvärmd i förväg.
I de lastbilar som kommer till hösten kommer de att kunna starta värmen med en app i telefonen.
En annan fördel är att chaufförerna slipper dra i sig avgaser vid lastning och lossning.
Utvecklingen av ellastbilar går snabbt, konstaterar de.
Längre sträckor
– De nya bilarna kommer att ha betydligt längre räckvidd, så då kan vi börja köra längre sträckor, säger Magnus Sundström.
Privat gick han över till elbil för två år sedan och är mycket nöjd med det. Att företaget satsar på ellastbilar tycker han är roligt.
– Det är fantastiskt kul att vi får vara med och driva utvecklingen.
Text och foto: Ulrika Vallgårda
FAKTA OM WIBAX
Grundat: 1986
Verksamhet: Försäljning av flytande kemiska produkter och biooljor till basindustri i främst Norden. Erbjuder också logistiklösningar till externa kunder.
Placering: Huvudkontor i Piteå. Terminaler och kontor på flera platser i Sverige, Finland, Estland och Norge.
Antal anställda: ca 350
Omsättning: ca 3,5 miljarder SEK (2023)