Jo, godset från Japan behöver först gå med fartyg till Shanghai. Ändå puffar DHL nu för dörr till dörr-transporter till Europa via järnväg genom Kina och Ryssland. Samtidigt utvecklar branschkollegan Hellmann tågförbindelsen Asien–Europa med ännu en rutt.
Transportnytt har tidigare skrivit om uppståndelsen för den sedan många årtionden slumrande godstrafiken längs transsibiriska järnvägen, norr om Mongoliet, samt den nyetablerade sträckningen genom Kazakhstan på västra sidan. Nu kommer ytterligare tecken på att tågtrafiken till Europa håller på att mogna.
DHL meddelar att företaget nu börjar erbjuda sina interkontinentala tågtjänster tillsammans med sjöfrakt över Kinesiska sjön till Japan, och lastbil fram till dörren där. På så vis ska kunder som vill frakta godsvolymer ned till enstaka containrar få ett lätthanterligt alternativ som är snabbare än sjön och mycket billigare än flyget, mellan godtyckliga adresser i Japan och Europa.
Denna tjänstenyhet i sig innebär ingen ny järnvägsdragning, men i Kina utvecklade DHL september sitt multimodala nät genom att lägga till orten Suzhou som terminal för volymer ned till helcontainer. Suzhou ligger bara tiotalet mil från Shanghai, som är knytpunkt för sjötrafiken till Japan. I Europa används polska Lodz som utgångspunkt för lastbilsförbindelser över hela kontinenten.
Även den likaledes Tysklandsbaserade transportörskollegan Hellmann bygger nu ut Kinatågstrafiken, med ytterligare en förbindelse. Sedan tidigare har Chengdu, Chongqing och Shanghai varit utgångspunkt för tågen till Europa. Nu läggs den nordligare belägna inlandsstaden Zhengzhou, i provinsen Henan, till ändstationerna. På europeiska sidan går tåget till tyska Duisburg, via polska Małaszewicze vid gränsen mot Vitryssland. Mellan terminalerna tar transporten cirka 17 dagar över Kazakhstan, cirka hälften jämfört med sjövägen.