Med glada utrop konstaterar DHL:s lagerdivision Supply Chain att pilotfasen i införandet av glasögonskärmar blev en framgång. Varje medarbetare får i snitt 15 procent mer plockat per timme, med färre fel. Upplärningstiderna har halverats, och personalen gläds åt fria händer.
– Vi har varit ett av de första logistikföretagen som använt tekniken, men vi har verkligen etablerat ett nytt sätt att plocka ordrar i vår bransch, säger DHL Supply Chains verksamhetsdirektör Markus Voss enligt företagets pressmeddelande.
Budskapet är att tekniken nu har mognat så långt att införanden är lätta att repetera från varuägare till varuägare. Mot bakgrund av de smärtfria införandena och de kraftiga effektiviseringarna säger sig DHL Supply Chain redan ha gjort tekniken till en del av vardagen i lageranläggningar runt världen.
Tekniken innebär att en liten datorskärmbild projiceras på glaset framför plockarens ena öga, mot kanten av synfältet, så det räcker att vrida ögat för att läsa plockinstruktionerna. Upplevelsen kan bli att skärmens information uppträder i den verkliga miljön och berikar den – därav den ofta förekommande benämningen ″augmented reality″, utvidgad verklighet. I logistikbranschen benämns tillämpningen ″vision picking″. Kan man översätta det som synplock, i parallell till röstplock?
Det finns ett antal tillverkare och modeller av glasögonskärmarna på marknaden. DHL säger sig i sina försök ha använt modellerna Google glass enterprise edition, samt Vuxix M100 respektive M300, tillsammans med programvara kallad X-pick från Ubimax.
Alexander Kristofersson