Före årets slut kommer Deutsche Post, DHL, att lämna sitt engagemang i den eldrivna distributionsbilen Streetscooter, vilken tillverkas i två längder. Dessutom finns en eldriven Streetscoter-version av Ford Transit, vilken monteras av Ford i Köln.
Vi har alltid sagt att vi inte har planerat att bli en biltillverkare, säger DHL:s vd Frank Appel. En fortsatt satsning på biltillverkning utan en samarbetspartner passar inte in i vår långsiktiga strategi. Tillverkningen var inte ekonomiskt försvarbar. DHL har försökt, men inte kunnat hitta en köpare, även om det för ca ett halvår sedan var långt gånget med den kinesiska biltillverkaren Chery.
Streetscooter bildades 2010 som ett forskningsarbete vid universitetet i Aachen. Mot slutet av 2014 levererades de första bilarna och DHL köpte företaget som ett helägt dotterbolag för att säkerställa sitt behov av eldrivna distributionsbilar. 2016 tillverkade man 2 000 bilar årligen och från 2018 utökades tillverkningen till 10 000 bilar och planerna var att bygga 20 000 bilar årligen. Bilarna tillverkades vid fabriker i Aachen och Düren.
Tack vare Streetscooter har DHL fram tills nu förfogat över en av de största eldrivna distributionsbilslottorna i världen. Inga nya order av Streetscooter kommer dock att tecknas, men DHL fortsätter med sin existerande flotta av elbilar och beställda Streetscoter kommer att levereras året ut. Därefter kommer DHL att köpa framtidens eldistributionsbilar från andra tillverkare. DHL:s målsättning att köra helt fosilfri distribution 2050 kvarstår.
Om Streetscoter kommer att leva vidare i annan regi eller läggas ner helt framgår inte.
Christer Andersson