
Hittills har DHL installerat cirka 130 paketautomater i Sverige. Målet för 2017 är att nå upp till minst 200 automater.
DHL inledde sin satsning på paketautomater i Stockholm för två år sedan. Nu fortsätter utbyggnaden och målet för 2017 är att ha minst 200 paketautomater över hela landet.
Automaterna ska placeras på offentliga platser som exempelvis matvarubutiker. Mottagaren får en avisering om att paketet är levererat till en paketautomat och kan sedan själv välja när det ska hämtas. Den fortsatta satsningen på paketautomater är en följd av e-handelns starka tillväxt, påpekar Niklas Stenman, Business Development Manager på DHL Parcel i Sverige.
– Traditionella Servicepoint-ombud kommer att vara grunden för vårt nätverk, men genom att använda paketautomater kan vi expandera det nationella och internationella nätverket i Sverige på ett effektivt och användarvänligt sätt. Paketautomater är vanliga i Europa, speciellt i Tyskland där DHL har ett nätverk av mer än 3000 paketautomater. I flera andra länder, bland annat Danmark och Estland, har DHL stora nätverk av paketautomater.
DHL samarbetar med den danska paketautomatleverantören Swipbox. Även Bring och Postnord har gjort försök med paketautomater i Sverige.