Nu sätter DHL Express igång bygget av sin nya flygexpressterminal på 13 000 kvadratmeter i sydstockholmska Västberga, där den tidigare inrikesterminalen stod tills nyligen.
Flyg är sällan vad man tänker på som besökare i Västberga, det bil- och tågtäta logistikområdet i Stockholms södra del – på motsatt sida av staden jämfört med Arlanda. Men här ska hela processen kring utgående flygförsändelser kunna färdigställas så att de sedan kan köras direkt till flygplanslastningen.
– Vi blir först med att ha sådan verksamhet på både norra och södra sidan, säger DHL Express marknadschef Ann-Kristine Johansson till Transportnytt.
70 miljoner kronor investeras i den 13 000 kvadratmeter stora anläggningen, som ska stå klar redan i vår. Den tidigare terminalen har nyligen jämnats med marken. Kvar står dock kontorshuset, som även den nya anläggningen ska sitta ihop med.
Att det går så fort är tack vare att den tidigare terminalens grundarbete inte behöver göras om, utan byggarna kan gå rakt på huset. Sortering och förflyttning byggs med mer av automation och banor än tidigare, och lastning/lossning sker inomhus, även av kurirbilarna. Det ska ge snabbare hantering, och mildare miljö för både paket och personal.
Idag utgår ett femtiotal av DHL Express kurirbilar från Arlanda men hälften av dessa ska flyttas till Västberga när anläggningen står klar.
Alexander Kristofersson