Att trailer ska kunna gå multimodalt på båt–tåg–båt till Sydosteuropa, med dagliga avgångar mellan Göteborg och turkiska hamnstäder, är idén med ett nytt upplägg i rederiet DFDS regi. Det lanseras efter att DFDS nyligen förvärvade turkiska rederikollegan UN Ro-Ro.
– Merparten av volymerna vi vill attrahera är nog volymer som idag går på väg. Ledtidsmässigt blir det ett väl jämförbart alternativ men kostnadsmässigt blir det billigare, säger David Forsberg, marknadschef vid DFDS Seaways shippingdivision, till Transportnytt.
Transittiderna från Göteborg blir fyra dagar till italienska Trieste, fem till grekiska Patras, sju respektive åtta till hamnstäderna Pendik och Ambarli på var sin sida om Istanbul, och 9 dagar till Mersin nära Medelhavets östliga ände.
DFDS tar trailrarna på fartyg från Göteborg till belgiska Gent. Där ska de så småningom kunna lastas över på tåg direkt i hamnen, men nu i början dras godset med bil till en tågterminal i Luxemburg, där DFDS järnvägspartner CFL har sin bas. Efter tågresa till Trieste kan gods till Italien och andra närområden distribueras, medan det som ska vidare till Grekland och Turkiet åker på ett nytt fartyg. Att DFDS självt opererar delsträckorna och hamnterminalerna hjälper till att korta transporttiden, enligt företaget. Delsträckan mellan Göteborg och Gent trafikeras sex gånger per vecka i varje riktning, och frekvensen är ungefär densamma i de övriga delarna.
Det billigaste transportalternativet kan förbli containertransporter som går hela sträckan till sjöss, men David Forsberg nämner Turkiettillverkade kläder som en typ av gods vars beställare kan vara tacksamma för en veckas kortare transporttid. I konkurrens med rena lastbilstransporter är förstås också den multimodala transportens miljöeffektivitet ett av säljargumenten.
Alexander Kristofersson