Arbetet med Ostlänken fortsätter — så ser regeringens nya uppdrag till Trafikverket ut.
Ostlänken är en cirka 16 mil lång ny järnväg mellan Järna och Linköping. Byggationen är planerad att starta 2024 och sträckan är tänkt att öppna för trafik 2035. Mot bakgrund av att regeringen i december beslutade om förändringar vad gäller nya stambanor mellan Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö kom samtidigt förtydigande vad gäller uppdraget att bygga Ostlänken.
Regeringen har i sitt beslut uttryckt att den fortsatta järnvägsutbyggnaden ska ha fokus på arbetspendling och effektiva godstransporter. För Ostlänkens del handlar det konkret om att planeringen fortsätter, men nu med större fokus på kostnadsreducerande åtgärder.
I uppdraget förtydligas att sträckan Göteborg-Borås pausas och att sträckan Hässleholm-Lund samt planeringen för de mellanliggande sträckorna avbryts. Vad gäller Ostlänken blir den inte en del av ett sammanhängande system av nya stambanor.
Trafikverket uppger att arbetet med att genomföra respektive uppdrag har påbörjats och att man kommer att ”förtydliga den fortsatta processen i takt med att arbetet går framåt”.