Restauranggrossist får tillfälligt tillstånd att i Malmö testa nattliga leveranser med eldrivna lastbilar.
Malmö stad låter restauranggrossisten Martin & Servera testa nattleveranser med eldrivna fordon till utvalda skolor och verksamheter inom kommunen. Det ettåriga testet är ett led i Malmös klimatomställning vars mål är att vara klimatneutrala 2030.
Testet inleds i maj och innebär att Martin & Servera får dispens från förbudet mot att köra tung lastbilar nattetid — det vill säga kl 22-06 — i Malmö.
— Vi ser en tydlig trend att antalet varuleveranser ökar, vilket är en utmaning för Malmö och flera andra städer. Att vi nu testar och ser över möjligheten att kunna leverera under dygnets alla timmar beror till stor del på fordonsutvecklingen och ellastbilens fördelar. Ellastbilen är en stor investering för transportören vilket innebär att fordonet måste rulla fler timmar för att ge lönsamhet, säger Alexander Hjertstedt, gods- och logistikplanerare vid Malmö stads fastighets- och gatukontor, i ett pressmeddelande.
För Martin & Serveras del innebär testet att de kan nyttja sina eldrivna fordon en större del av dygnet och därmed minska det totala antalet fordon.
— Vi är stolta att Martin & Servera är en av de leverantörer som skrivit på Malmös klimatkontrakt. Malmö har målet att bli en klimatneutral stad och samtidigt jobbar vi mot vårt eget mål – klimatneutral verksamhet 2030, kommenterar Simon Tideman, platschef hos Martin & Servera Logistik.