Nytt logtechbolag erbjuder e-handelskunder att lämna tillbaka sina returer hos Pressbyrån eller 7-Eleven.
Det nya logtechbolaget Droppa meddelar att de har ingått avtal med norska koncernen Reitan Convenience, ägare till bland annat Pressbyrå-kedjan och 7-Eleven-butikerna i Sverige.
Avtalet innebär att konsumenter som gör sina e-handelsköp hos någon av Droppas anslutna företag kan lämna in sina returer direkt hos en Pressbyrå-butik eller 7-Eleven, utan att behöva bifoga någon returblankett eller förpackning. Droppa hämtar sedan upp returerna som körs till en returhubb, där de sorteras och skickas till respektive handlare i hyllfärdigt skick, redo att säljas igen.
Bland Droppas anslutna e-handelskunder återfinns Babyland, Widforss och Stor & Liten, vars konsumenter nu kan ”droppa” sina returer hos Pressbyrån eller 7-Eleven.
– Vi har byggt en returtjänst som gör det smidigare att returnera, är bättre för miljön och mer kostnadseffektivt för handlare – ett cirkulärt returalternativ. Att vi nu slutit avtal med Reitan och tillgängliggör Droppa via deras butiksnätverk är ett stort steg för att möjliggöra en bättre returhantering framåt, säger Anton Bukowski, grundare och vd för Droppa, i ett pressmeddelande.
Droppa har hittills rullat ut sin returtjänst hos ett 40-tal Reitanägda butiker i Stockholm och uppger att de kommer att finnas tillgängliga hos uppemot 100 ombud till sommaren. Målet sägs vara att etablera Droppa hos cirka 400 ombud i Sverige innan året är slut.
Enligt pressmeddelandet har Droppa tagit in 15 miljoner kronor från investerare som Laulima, Precis Digital och Curitas Ventures. Investeringen uppges framförallt att gå till att bygga ut Droppas nätverk av konsumentombud, satsningar på att stärka försäljningen mot ehandlare samt marknadsexpansion.