I Sverige finns det alldeles för få säkra och trivsamma parkeringsanläggningar för lastbilar — så kallade truckstops. Det anser nya aktören Drivers First, vars första truckstop har öppnat i Eskilstuna.
Åkeribranschen har länge efterfrågat trygga, rena och serviceinriktade anläggningar där lastbilsförare kan parkera sina fordon med en säkrad plats, ha tillgång till dusch och bra toaletter, en restaurang och kanske också möjligheten att kunna ladda sin lastbil.
Försök har gjorts att etablera bra truckstops, men i dagsläget finns det högst en handfull av dem i landet.
Det säger Rickard Gegö, tidigare vd för Sveriges Åkeriföretag men numera bland annat affärsutvecklare åt Drivers First — ett nystartat bolag inriktat på att utveckla och bygga just sådana parkeringsanläggningar
— Branschen har pratat i decennier om att bygga säkra truckstops, men ingen har riktigt velat ta ansvaret fullt ut. Därför har Drivers First nu bestämt sig för att bygga ett antal riktigt trygga och trevliga säkerhetsparkeringar i landet, där vi nu har öppnat en första anläggning inom Eskilstuna Logistikpark.
Eskilstuna Logistikpark ligger längs E20 och är ett område med ett flertal lager- och logistikanläggningar, industrier och — inte minst — en intensiv lastbilstrafik. En perfekt plats för en första truckstop, med andra ord.
— Här erbjuder vi i nuläget 10 000 kvadratmeter säkerhetsparkering och cirka 40 parkeringsplatser för yrkestrafiken, plus att vi har toaletter, bevakning och en 24/7-servicebutik. Vi kommer efterhand att bygga ut anläggningen med en lounge där man ska kunna vila och äta sin mat plus att vi ska ha sophämtning, bättre bevakning och ännu fräschare toaletter, säger Rickard Gegö och påpekar att det redan nu går att boka parkeringsplats på Eskilstuna-anläggningen via bolagets digitala bokning.
— Det är såklart jätteviktigt att det går att boka i förväg, så att man inte blir stressad när vilotiden närmar sig.
Att det finns tillgång till trygga, rena och bekväma truckstops på logistiskt strategiska platser är oerhört viktigt ur flera aspekter, menar Rickard Gegö.
— Dels handlar det om att kunna attrahera förare till yrkestrafiken. Vi vet alla att behovet av nya förare är stort, och det gäller att kunna locka nya förare till branschen — inte minst kvinnor. Ska branschen lyckas med det måste man också kunna erbjuda bra arbetsvillkor, däribland säkra truckstops.
Han fortsätter:
— Den andra aspekten är att såväl åkerier som lastägare vill få bort den kriminalitet som ofta blir följden av att lastbilar tvingas att parkera lite varstans. Det leder till stölder, prostitution, hot och våld. Det är förstås heller inte något som landets kommuner vill ha, säger Rickard Gegö och tar upp ett exempel:
— Jag pratade nyligen med ett finländskt åkeri som sa att de inte kör söder om Jönköping, eftersom de tycker det är för farligt och osäkert. Och så kan vi ju inte ha det.
Rickard Gegö berättar att Drivers First är ett svenskt bolag som ett antal investerare står bakom. Affärsidén är att bolaget köper upp mark och bygger anläggningar där man tillgodoser ett antal grundläggande behov, vilket i praktiken innebär att varje truckstop är rent, tryggt och säkert.
— Alla våra truckstops kommer att vara inhägnade, ha bevakning, en lounge och toaletter med duschar. Utöver det vill vi också kunna samarbeta med partners på respektive ort om exempelvis restauranger, servicebutiker och laddmöjligheter. Behoven kan se olika ut på olika platser i landet, beroende på vilken typ av trafik som dominerar i området.
För nystartade Drivers First är anläggningen i Eskilstuna den första i den långa kedja av anläggningar som bolaget planerar. Först på tur härnäst står Norrköping, därefter väntar bland annat Jönköping, Västerås, Stockholm, Malmö, Göteborg, Strömstad och Enköping.
— Planen är att vi börjar i Sverige, men vi har även Norden i åtanke och eventuellt också Europa, säger Rickard Gegö, affärsutvecklare åt Drivers First.