Nybildade bilkoncernen Stellantis kommer mot slutet av året att introducera en helt ny typ av laddhybrid med vätgas och bränsleceller i sina tre skåpbilar, Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Opel Vivaro.
Det handlar om en bränslecellsbil i laddhybridutförande. Ett helt nytt koncept. Det är inte känt om även Toyota Proace Electric kommer i samma utförande. Men det är väl sannolikt.
Man byter ut elbilens stora batteripaket under skåpets golv mot tre stora liggande vätgastuber på 700 bar, placerar bränslecellspaketet på 45 kW i motorrummet ovanför elmotorn medan det laddningsbara batteripaketet på förhållandevis låga 10,5 kWh och 90 kW monteras på bredden under sätena. Elmotorn på 100 kW/136 hk är densamma som i de enbart batteridrivna versionerna. (Se provkörning av systerbilen Toyota Proace Electric på sid 32-35).
Laddningen av batterierna sker på vänster framflygel, på samma sätt som i dagens elbil, och vätgasen tankas på vänster sida bak. Kan tankas fullt på tre minuter. Räckvidden anges till 40 mil WLTP.
BILDEN UNDER: På det gamla batteriets plats under skåpets golv förvaras vätgastankarna, det nya mindre batteriet ligger på tvären under sätena och bränslecellspaketet finns i motorrummet ovanför samma elmotor som i de enbart batteridrivna versionerna. Foto: Stellantis
av Christer Andersson
Redaktör Transportbilsnyheter och provkörningar