Transportnytt har besökt en av polisens tunga fordon-grupper som under vecka 42 utfört utökade kontroller av tunga fordon. En vecka som gav god utdelning och med några ärenden som stack ut.
Vecka 42 – 12-18 oktober – hade polisen så kallad nationell trafikvecka med fokus på yrkestrafik. Det innebär att polisen runt om i landet satsat extra på kontroll av tunga fordon och då i synnerhet brott mot de så kallade cabotage-reglerna.
Vi besökte den arbetsgrupp hos polisen i region Öst som varit stationerade längs E20 i trakterna av Eskilstuna och Strängnäs. Vid vårt besök stod deras två bilar uppställda invid södra avfarten till Strängnäs längs E20. Gruppen bestod av fem polismän fördelade på två fordon – en målad samt omålad Mercedes Sprinter-polisbuss utrustade med bland annat bärbara fordonsvågar och arbetsplatser med datorer i bussarna.
När vi vid lunchtid på fredagen ringer en av de fem poliserna – trafikpolisen Björn Thunblad – för att be honom sammanfatta veckan så beskriver han en vecka som inte skiljer sig markant från tidigare kontrollveckor och tidigare år, men med några ärenden som sticker ut:
– Vi har uppdagat en som kört med dubbla förarkort, det vill säga två olika kort som han har haft i färdskrivaren. Då får föraren böter och även företaget får en sanktionsavgift. Föraren fick böter på 10 000 kronor som betalades på plats och företaget fick betala drygt 200 000 kronor, berättar Björn Thunblad.
Gruppen väljer ut de fordon som ska kontrolleras främst genom att en av polismännen patrullerar E20 med motorcykel. Ett spaningsarbete som brukar medföra att man också plocka in misstänkta personbilar. Denna vecka innebar det en olovlig körning och ett rattfylleri.
Vid kontroller av tunga fordon hittar man ofta förare som brutit mot reglerna för kör- och vilotider och även en del som gjort hastighetsöverträdelser.
Det som avvikit en smula under höstens kontrollvecka är de många brotten mot cabotagereglerna, där man bötfällt totalt tio lastbilsförare.
– Det är ingen avvikande trend utan bara ett resultat av att vi har haft möjlighet att lägga tid och resurser på detta. Och när vi gör det så hittar vi många överträdelser. Det är också ett resultat av att vi har stor erfarenhet av att jobba med cabotagefrågor – att vi är ganska duktiga på det, säger Björn Thunblad.
BILDEN UNDERST: Vid vårt besök stod kontrollgruppen med sina två polisbussar uppställda vid en rastplats intill E20:s södra avfart mot Strängnäs. Foto: Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09