Som första aktör i Europa tar Green Cargo de nya Eurodual-loken i drift i trafiken i Norge. Eurodual-loken från Stadler kan köras med både el- och dieseldrift.
Veckan före julafton har Green Cargo satt de första två av det som blir nästa generation lok för godstrafiken på spåren i Norge – schweiziska tillverkaren Stadlers Eurodual-lok.
En udda och speciell egenskap hos de nya Eurodual-loken är att de är utrustade med både en elmotor och dieselmotor:
– Med två olika motorer kan loket användas på alla spår, oavsett elektrifiering. Det är möjligt att växla mellan de två motorerna under gång. Detta minskar risken för att den fastnar och det bidrar till bättre punktlighet i tågtrafiken, förklarar Bengt Fors, vd för Green Cargo Norge.
Det nya loket är sexaxligt istället för fyraxligt som Green Cargos nuvarande lok och kan dra ett tåg med upp till 30 godsvagnar, jämfört med 20 godsvagnar med dagens lok. Det innebär att ett Eurodual-lok i praktiken kan ersätta två konventionella fyraxliga lok i många godståg.
FAKTA Stadler Eurodual
Sexaxliga lok, speciellt utvecklat för godstransporter.
Drivning: både en el- och en dieselmotor. Huvudmotorn är en 7 MW elmotor. Dieselmotorn driver en generator som producerar elektricitet för elmotorn när loket körs på icke elektrifierade ledningar eller saknar ström av annan anledning.
Eurodual kommer att ersätta Green Cargos fyraxliga Traxx-lok, med en effekt på 5,6 MW, som används för både gods- och persontrafik.
Green Cargo har för närvarande 12 dagliga avgångar tur och retur i Norge; Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim och Oslo-Stavanger.
Det nya loket kommer att användas på Bergensbanan och kommer så småningom att användas på de sträckor som Green Cargo trafikerar.
BILDEN UNDER: Bengt Fors, vd Green Cargo Norge och godsdirektör på Bane NOR, Oskar Stenstrøm, i förarhytten på Green Cargos första Eurodual-lok. Foto: Morten Brakestad