Fordonsflottan på Gotland består idag av elpaketbilar, helelektriska distributionsbilar och elhybrider — plus en elcykel.
Efter att Schenker Åkeri i början av juni tog över distributionen på Gotland har man valt att satsa fullt ut på el och elhybrider. Den tio fordon starka flottan består idag av tre elpaketbilar (Mercedes-Benz eSprinter, 3,5 ton), fyra helelektriska distributionsbilar (Scania P25 BEV, 18 ton) samt två elhybrider (Scania P360 PHEV, 18 ton) och en elcykel. Utöver el drivs hybriderna av HVO100.
– Vi kör redan med elfordon på flera platser i Sverige och har testat hur de fungerar. Nu tar vi nästa steg och satsar på elektrifierad distribution i en hel region — för att verkligen göra skillnad. Dessutom bygger vi upp värdefull kunskap om eldrift både i stadsmiljö, med många stopp, och på landsbygd med sträckor över 30 mil, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker i Sverige, i ett pressmeddelande.
Region Gotland har som mål att bli fossilfria till 2040.
– Transportsektorn spelar en stor roll i samhället och för den gröna omställningen. Därför är DB Schenkers satsning på fossilfria transporter mycket positivt, kommenterar Eva Nypelius, Regionstyrelsens ordförande på Region Gotland.
För Scanias del räknar man med att elektrifierade fordon år 2030 ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Fordonsleveransen till Schenker på Gotland är deras tredje leverans av elektrifierade distributionsbilar till DB Schenkers nätverk.
– Det DB Schenker gör på Gotland med en fossilfri systemlösning i en unik miljö lär oss mycket om de utmaningar och möjligheter som uppstår när ett helt distributionscenter elektrifieras. Att ta detta helhetsgrepp är ett viktigt steg för att skala upp elektrifiering. Framåt ser vi också samma potential för DB Schenkers internationella lastbilsflotta, kommenterar Evalena Falck, Scania Sales Director, Strategic Account Management.