Efter de allvarliga motorproblemen på ett av flygplanen förra året använder ryska flygbolaget nu sina tolv fraktbjässar Antonov AN-124 mera sällan.
I november förra året råkade en av ryska flygbolaget Volga-Dneprs fraktflygplan Antonov AN-124 ut för ett motorbortfall. Kort därefter fattade företagets ledning beslut om att ta alla sina tolv AN-124 ur drift i väntan på att planen gås igenom och åtgärdas.
Nu har sex av Volga-Dneprs totalt tolv Antonov AN-124-plan gåtts igenom och tagits i trafik igen. Men flygbolaget uppger för branschtidningen the Loadstar att man nu utökat tiden för underhåll och antalet kontroller och genomgångar av motorerna på sina Antonov AN-124-plan och att de maskiner som tagits i trafik igen inte får flyga lika mycket som tidigare:
Flygplanet är oersättligt för transporter av utrustning som satelliter och allt som är stort och skrymmande. Vi använder hellre våra Boeing 747:or för andra typer av gods – allt för att kunna förlänga livslängden på våra AN-124:or, säger Volga-Dneprs kommersiella direktör Konstantin Vekshin till the Loadstar och tillägger:
– Vi har beslutat att bara flyga projektgods, aldrig vanligt styckegods. Vi kommer också att fortsätta att bistå med planet vid hjälpsändningar eller sådant som har med livräddande insatser att göra. Jag tror inte vi kommer få några klagomål, kunderna kommer att ha överseende. Det är ett unikt flygplan, det ska flyga unikt gods.
Volga-Dneprs äldsta Antonov AN-124 är 30 år gammal och den yngsta maskinen 17 år. Tidigare fanns det planer hos både ett ryskt och ett ukrainsk företag att börja tillverka en ny version av Antonov AN-124 och de båda bolagen ingick ett joint venture. Men de politiska spänningarna mellan Ryssland och Ukraina i och med Rysslands invasion av östra Ukraina 2014 gjorde att planerna skrinlades.
Antonov AN-124 är världens näst största fraktflygplan i kommersiell trafik och utvecklades på 1980-talet i dåvarande Sovjetunionen. I dag finns det drygt 20 maskiner som fortfarande går i trafik och planet används idag i kommersiell trafik av flygbolagen Volga-Dnepr och Antonov Airlines och även av det ryska flygvapnet.
LÄS ÄVEN: Världens största fraktflygplan i luften igen