Svenska polisen stoppar och bötfäller förare av europatrailrar som går i internationell trafik med högre bruttovikt än 40 ton. Trots att samma kombination tillåts väga 48 ton om den endast går inrikes. De danska transportorganisationerna protesterar, liksom Transportindustriförbundet och Näringslivets Transportråd. Danmarks transportminister Henrik Dam Kristensen har vänt sig till sin svenska kollega Catharina Elmsäter-Svärd i saken.
Sverige har ändrat många års praxis för vilken bruttovikt som gäller för dragbil med påkopplad europatrailer. Om bilen går i internationell trafik gäller 40 ton, istället för de 48 ton som gällt hittills.
En dom i Hovrätten i västra Sverige säger att det är 40 ton som gäller för fem- och sexaxliga fordonskombinationer i internationell trafik. Domen har blivit vägledande, eftersom Högsta domstolen nyligen beslutade att inte att ta upp fallet.
I en skrivelse till alla polismyndigheter säger Rikspolisstyrelsen nu att 40-tons regeln ska tillämpas. Enligt Rikspolisstyrelsen har svensk trafikpolis tidigare tillämpat de generösare nationella reglerna även för internationell trafik.
Då har man inte följt följt EUs direktiv för lika konkurrens. Men det gör man alltså nu, när den nya hovrättdomen vunnit laga kraft.
Den danska transportministern Henrik Dam Kristensen säger att han inte förstår det ändrade rättsläget i Sverige, särskilt i ljuset av den nya tolkningen av EU-reglerna för längd och vikt på fordon. Han kommer nu att ta upp saken med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Transportindustriförbundet och Näringslivets Transportråd har skickat en skrivelse som protesterar mot de nya reglerna. De konstaterar att förändringen innebär försämrad miljö och att fraktpriserna kommer att gå upp. Samma godsmängd måste nu fraktas med två fordon istället för ett.
För inrikes transporter i Sverige är bruttovikten 48 ton tillåten för en dragbil med europatrailer, eftersom avståndet mellan första och sista axeln i fordonståget är större än 12 meter. Totalt är kombinationen 18,75 meter lång. Bruttoviktstabellerna i Trafikförordningen utgår från antalet axlar i fordonskombinationerna, avståndet mellan axlarna och vägarnas bärighet.
Men hovrättsdomen stödjer sig på Trafikförordningen kap 4, paragraf 14, som är ett undantag från bruttoviktstabellerna. Enligt den paragrafen gäller 40 ton för fem- eller sexaxligt fordonståg i huvudsakligen internationell trafik.
Anita Jormsjö på Transportstyrelsens Väg- och järnvägsavdelning säger att paragrafen tillkom i samband med att Sverige blev medlem i EU. Avsikten med undantagsregeln var att förenkla för internationell vägtrafik i landet.
– Enligt min mening har domstolen tolkat lagen fel, eller på ett märkligt sätt. Transportstyrelsen har nu tagit kontakt med regeringskansliet för att problemet ska kunna lösas, exempelvis genom en förändring av trafikförordningen.
De danska åkeriägarna och transportorganisationerna säger att de är upprörda över den svenska polisens mycket hårdhänta hantering av utländska transportverksamheter i sitt brev till den danska transportministern.
Hela affären har sitt ursprung i att en dragbilsförare som körde för DHL, fastnade i en poliskontroll i Göteborgs hamn. Han drog ett finskt släp som sedan skulle gå vidare till Frankrike.
Föraren fälldes på sju punkter i tingsrätten. Sex av dem gällde brott mot kör- och vilotider samt hur färdskrivaren användes. Den sjunde åtalspunkten gällde brottet mot maximilasten. Påföljden blev böter på 10000 kronor. I hovrätten prövades endast åtalspunkten om maximilasten och då fastställdes tingsrättens dom.