APM Terminals håller långsamt på att återfå sina containervolymer. Under en vecka i april lossades och lastades över 9 000 containrar. Inte sedan 2016 har omsättningen varit så hög i terminalen.
Under arbetsveckan 9 -13 april var omsättningen 9 000 containrar. Så hög omsättning aldrig tidigare uppnåtts under en femdagarsvecka med tvåskift, uppger APM Terminals. Och totalvolymen under en vecka har inte varit så hög sedan punktstrejkerna och blockaderna i hamnen inleddes i slutet av 2016.
– Totalt hade terminalen 14 fartygsanlöp under aprilveckan. Mayview Maersk kom på direktanlöpsslingan och fick service av sex kranar under anlöpet, säger Magnus Lundberg, operativ chef för terminalen.
Det gjorde att man i genomsnitt klarade att lyfta av och på över 100 containrar i timmen. Totalt gjordes 3 000 containerlyft under anlöpet. Mayview Maersk kan lasta över 18 000 teu (motsvarande tjugofotscontainrar).
Terminalen har ökat effektiviteten även på andra sätt, bland annat får grensletruckarna gå i båda körriktningarna till och från fartygen. Det är nytt för containerterminalen i Göteborg,
– Vi är nu rustade, infrastrukturmässigt och arbetsmässigt, för en kapacitet som är dubbelt så stor som under rekordveckan i april, uppger containerterminalens vd Henrik Kristensen i ett pressmeddelande.
Men han tillägger att det finns en stor osäkerhet hos de globala rederierna att komma tillbaka med direktanlöp till Sverige. Kristensen menar att rederier och varuägarna kräver en garanti för långsiktig stabilitet och pekar på att regeringens pågående utredning kring en förändring av strejkrätten är avgörande.