Priserna för containerfrakter har fallit med nästan 90 procent sedan toppnivåerna för ett år sedan.
Containersjöfarten kunde skära guld med täljkniv under pandemin, då omfattande störningar i försörjningskedjorna ledde kraftigt stigade fraktpriser.
Enligt Dagens industri har nu emellertid ett dramatiskt trendbrott skett på containermarknaden, där priserna har fallit med nästan 90 procent sedan redordnivåerna för ett år sedan. Spotpriset för att frakta en 40-fotscontainer från Asien till Norra Europa uppges nu ligga i snitt på drygt 1 700 dollar, vilket ska jämföras med snittpriser på långt över 14 000 dollar i början av förra året.
”Stora förändringar i marknadsfundamenta som minskad global efterfrågan och minskad trängsel i hamnarna har fått spotpriserna på containerfrakt att kollapsa. Och de har fortsatt rasa och nu nått ned till ungefär samma nivå som rådde före pandemin”, säger Patrik Berglund, vd för analysföretaget Xeneta, till tidningen.
Enligt Patrik Berglund innebär prisraset goda nyheter för fraktköparna och i slutändan konsumenterna, samtidigt som det är desto sämre besked för containerrederierna.
”Det pressade marknadsläget och ett växande överskott på tonnage gör att det definitivt blir tuffare för rederierna. Deras enda hopp att skydda fraktpriserna nu är att minska kapaciteten genom att bland annat ta fler fartyg ur trafik tills efterfrågeläget förbättras”, säger Patrik Berglund till Dagens industri.