Franska CMA-CGM blir tredje största containerrederiet i världen om planerna på ett köp av rederiet NOL, Singapore, fullföljs. Fransmännen är beredda att betala motsvarande närmare 20 miljarder kronor för NOL.
Uppgifter om en sammanslagning mellan CMA-CGM och NOL har cirkulerat en tid. Containerrederierna är pressade av en ett alltför stort utbud av ledig kapacitet, krympande marginaler och dålig tillväxt. NOL har inte visat svarta siffror i sina årsredovisningar sedan 2010.
Om konkurrensmyndigheterna säger ja till affären så bildas en ny containerjätte med årliga intäkter på motsvarande omkring 180 miljarder kr och mer än 560 fartyg. Enligt uppgifter från analysföretaget Alphaliner får det sammanslagna rederiet en marknadsandel på 11,6 procent och blir tredje störst av containerrederierna, efter Maersk och MSC. På fjärde plats kommer Hapag Lloyd med en marknadsandel på 4,6 procent.
Emellertid uppges även de båda kinesiska rederierna COSCO och CSCL att stå inför en fusion. De företagen svarar tillsammans för 7,6 procent av marknaden.
CMA-CGM har två svenska kontor i Göteborg och Helsingborg. Rederiets matarfartyg anlöper Göteborg, Helsingborg, Åhus, Gävle, Norrköping, Södertälje, Oxelösund och Stockholm.