Franska rederigruppen CMA CGM växer till ett företag med 100 000 anställda och 30 miljarder dollar i omsättning genom att ta över tredjepartslogistikern Ceva.
Ceva Logistics är en global tredjepartslogistiker med huvudkontor i Schweiz och drygt 56 000 anställda. CMA CGM hävdar att inget kommer ändras i hur Ceva arbetar gentemot olika rederier, men att företagets oceangående frakter väntas expandera vilket gör att båda företagen kan dra nytta av skalfördelar, sänkta kostnader och synergier i form av gemensam upphandling och service.
CMA CGM och Ceva presenterar gemensamt affären som ett strategiskt partnerskap som kommer bygga på ”en armslängds affärsrelation” där båda företagen får bättre möjligheter att erbjuda sina respektive kunder logistiska helhetslösningar på affärsmässiga konkurrensvillkor.
Affären ses av bedömare som ett sätt för CMA CGM att komma högre upp i värdekedjan från enbart oceanfraktare till att bli ett företag inom supply chain management. Det skulle ge rederiet närmare och mer strategiska kontakter med Cevas kunder.
Från Cevas perspektiv som tredjepartlogistikföretag med en mycket stor andel sjöfrakt kan den nya relationen betyda lägre priser i kraft av en starkare ställning som köpare. Ceva har på senare tid kämpat med lönsamheten. Men fortfarande råder överkapacitet inom oceangående containertrafik, så fraktpriserna även framgent ser ut att vara nedpressade.
Sammanvägt innebär affären troligen större fördelar för CMA CGM än för Ceva. Det intrycket stärks av att CMA CGM erbjöd Cevas aktieägare en mycket bra pris för deras aktier; budpremien beräknades till 46 procent. I veckan bekräftades att CMA CGM lyckats få in över 90 procent av Cevas aktier. Därmed kommer Ceva avnoteras från schweiziska börsen.