TOPPLISTA. Marknaden för logistikfastigheter är fortsatt mycket stark. Kolla in vår lista över de 20 största svenska byggprojekten som har påbörjats under året!
Som framgår av reportaget om årets marknad för logistikfastigheter fortsätter den svenska nyproduktionen av logistikanläggningar att gå som tåget. Enligt de analytiker som Transportnytt pratat med är 2023 ett mycket starkt år vad gäller antalet färdigställda kvadratmetrar, inte minst ifråga om mängden spekulationsbyggen.
I tabellen här nedanför har vi sammanställt 2023 års påbörjade byggprojekt inom lager- och logistikmarknaden. Som framgår av tabellen toppas denna lista av Catenas byggnation i det som kallas Logistikposition Ramlösa. Byggnationen är i själva tre logistikanläggningar på totalt 75 000 kvadratmeter, som började byggas efter sommaren och väntas vara klara Q1 2026.
Miljöcertiferas med ”innovativa lösningar”
Enligt Catena är målsättningen att projektet ska få en miljöcertifiering enligt BREEAM Excellent. Fastighetsbolaget uppger att byggnaderna kommer att rymma ”innovativa lösningar gällande vattenbesparing och energi”, vilket bland annat består av en större solcellutbyggnad i kombination med batterilagring. Enligt Catena vill man också ”bevara och gynna den biologiska mångfalden i området i så hög grad som möjligt med genomtänkta grönytor”.
Panattonis nybygge i Strängnäs, som består av två intilliggande byggnader vilka totalt omfattar 70 000 kvadratmeter, är på plats nummer två i vår lista. Panattoni-projektet — som ska bli en del av det som kallas Panattoni Park Strängnäs — är ett av flera så kallade spekulationsbyggen i tabellen, vilket innebär att det saknas en fast hyresgäst vid byggstarten.
Flera spekulanter
Till projektets första fastighet på 47 000 kvadratmeter, där inflyttning väntas ske under Q1 2024, uppges det dock redan nu finnas flera spekulanter. Byggnad nr 2 är på 23 000 kvadratmeter och väntas bli färdig under Q2 2024.
Även Panattoni-projektets bägge fastigheter kommer förstås att miljöcertifieras, och certifieringen i det här fallet benämns Breeam Very Good.
Nummer tre i vår tabell innehas av den nya jätteterminalen som Jula Logistics bygger i Falköping, vars totala terminalyta utökas med 87 000 kvadratmeter.
Eget tågspår
— Vi bygger dels en lagringshall på 64 000 kvadratmeter, dels en plåthall för omlastning på 12 000 kvadratmeter. Dessutom bygger vi en takförsedd tågperrong på ungefär 11 000 kvadratmeter för det 500 meter långa tågspår som vi anlägger, berättade Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics, för Transportnytt i samband med det första spadtaget i början av sommaren.
På tal om spekulationsbyggen kan nämnas att Panattoni har ytterligare två sådana byggen på gång som placerar sig på vår tio-i-topp-lista. Dels är det en anläggning på 46 000 kvadratmeter i Åstorp nära Helsingborg, dels en anläggning bestående av två byggnader i Rosersberg i Sigtuna på 40 000 kvadratmeter.