Carrier Transport tar över driften av kombiterminalen i Årsta i Stockholm. I februari. 2012 tecknade Jernhusen ett avtal med Logent som då uppgavs vara långsiktigt.
Kombiterminalen i Årsta är ett av Jernhusens flaggskepp på godssidan. Den statligt ägda fastighetsägaren Jernhusen har investerat bortemot en halv miljard i bland annat anläggningar för omlastning, crossdockning, och en effektiv kombiterminal med portalkranar. Det är ett lager- och logistikcenter på totalt 15 000 kvadratmeter som tjänar som en modell för Jernhusens andra större anläggningar i landet.
2012 tecknade Jernhusen ett avtal om att Logent skulle svara för driften av den blivande kombiterminalen. Enligt det pressmeddelande som då gick ut var driftavtalet ett långsiktigt åtagande som skulle sträcka sig fram till 2020.
– Vid den tidpunkten var ambitionen att jobba långsiktigt tillsammans, men det avtal vi har idag går ut 31 januari, säger Micael Svensson som är chef för Jernhusens affärsområde Godsterminaler.
– Förklaringen att vi nu lämnar Årsta är att vi inte kom över överens med Jernhusen om kostnaderna för att hyra anläggningen. Så därför valde vi att inte fortsätta, säger Michael Arvidsson, vd för Logent.
Jernhusens krav på ersättning hade inneburit att priserna mot slutkund skulle höjas och därför skulle det vara svårt att få till stånd en bärkraftig verksamhet menar Michael Arvidsson. Logent bemannar och driver kombiterminaler och logistikanläggningar runt om i landet. Bland annat svarar man för driften av Jernhusens kombiterminal i Sundsvall.
– Priserna som är förankrade hos tågoperatörerna kommer att ligga kvar på 300 kronor per lyft av containrar och 350 kronor för trailrar, säger Hannes Gidlund, vd i Carrier Transport, som tar över driften av kombiterminalen i februari.
– Vi kommer även att driva crossdockning och ser till helheten, det vill säga även plock, forsling och distribution samt lastning och lossning av containrar. Sammantaget ska det skapa förutsättningar för en mer hållbar ekonomi i uppdraget.
Carrier Transport har bland annat budbilar och distributionsbilar i sitt åkeri. Företaget åtar sig en rad tjänster som lagring, plockning och distribution. Förutom i Stockholm har företaget etablerat sig i Göteborg, Örebro och Jönköping. Under 2012 omsatte Carrier omkring 150 miljoner kronor.
I april kommer Carrier att börja driva den nya anläggningen för omlastning, crossdockning, som nu håller på att bli klar. Årstaterminalen har redan idag en anläggning för omlastning av kylda och frysta varor som drivs av Kyl- och frysexpressen med Ica som största uppdragsgivare.