INTERVJU. Den småländska trucktillverkaren Camblift har genomfört sin första försäljning av eldrivna reachstackers. Köparen är en hamnoperatör i Norge, där Camblift nu startar nytt bolag.
Truckföretaget Camblift i Ljungby är verksamt inom den sektor av truckbranschen som tillverkar riktigt kraftiga truckar, så kallade reachstackers. Fordonen, som också benämns containerlyftare eller containerhanterare, är byggda för att kunna lyfta containrar, trailrar eller andra tunga laster.
Tidigare har de här maskinerna främst varit dieseldrivna, men nu börjar eldriften få genomslag även inom denna kategori truckar.
Detta är något som bekräftas av Carl-Olof Eckerbom, vd för Camblift, som nu har sålt sina två första eldrivna reachstackers.
— Ja, inställningen till eldrift skiljer sig markant idag från för bara ett år sedan. Det är stor efterfrågan på eldrift nu. Visst, prislappen är fortfarande högre på de eldrivna truckarna vilket gör att kunderna får räkna noga vad deras breakeven-punkt är. Men intresset för el gentemot diesel har absolut ökat, säger Carl-Olof Eckerbom.
Maxkapacitet: 46 ton
De två containerlyftare som Camblift nu har sålt har en lyfthöjd på upp till fem containrar och en lyftkapacitet på upp till 46 ton i den första raden containrar, medan lyftkapaciteten i den andra raden containrar är på 39 ton.
Fordonen är försedda med litiumjonbatterier vars kapacitet är på 376 kWh. Det gör att drifttiden vid kontinuerlig drift ligger på 5-6 timmar, samtidigt som fordonet är tänkt att pausladdas vid exempelvis lunch- och fikaraster.
Köpare av de två containerlyftarna är den norska hamnoperatören Greenport Services, som driftar containerhamnen i likaledes norska Larvik där maskinerna nu ska börja tjänstgöra genom att lyfta och flytta just containrar.
”Stor affär”
— För oss är det förstås en stor affär, inte minst eftersom det marknadsmässigt är bra att vi nu har fått till vår första affär på eldrift. Det gör att vi syns på kartan även när det gäller eldrivna reachstackers, säger Carl-Olof Eckerbom och berättar att försäljningen till Larvik gör att Camblift nu inleder verksamhet även i det västra grannlandet.
— Eftersom det här är våra första maskiner i Norge så tänker vi att det är bra att vi även startar upp ett bolag där, som får sin egen organisation. Här handlar det bara om service- och säljpersonal, och alltså ingen tillverkning eller så. Sedan får vi se hur många vi behöver anställa där, det får vi se i takt med att det hela växer och försäljningen ökar.
Följer affärsplanen
Enligt Carl-Olof Eckerbom innebär expansionen till Norge att man följer den affärsplan man har, vilken innebär att Norge är först ut bland nya marknader för att sedan följas av Europa och övriga världen.
— Ja, vad gäller kunden i Larvik har de option på fler reachstackers, även om jag inte kan säga exakt hur många maskiner det rör sig om. Utöver Norge så har vi också sålt reachstackers till hamnen i belgiska Antwerpen, säger Carl-Olof Eckerbom, som inte vill uppge exakt hur många reachstackers man sålt till Belgien eller hur totalförsäljningen hittills har sett ut.
— Försäljningen följer dock vår affärsplan, och vi ser att det finns många marknader kvar som är stora på den här typen av truckar — som till exempel Nederländerna, Tyskland och England.
Ökar rejält
I nuläget har småländska Camblift 20-22 anställda, medan omsättningen förra året landade på 29 miljoner kronor.
— Vad gäller den ekonomiska målsättningen väljer vi att ligga lågt, men visst ökar det rätt rejält i år. Det är förstås roligt. Och när det gäller personalen ser vi att vi behöver nyanställa, både på servicesidan och i tillverkningen. Men vi siktar på att bygga företaget lagom fort och att växa i lagom takt.
När det gäller själva produktutbudet siktar man på att så småningom utöka sortimentet med andra truckar, även om vd:n Carl-Olof Eckerbom också här väljer att vara lite förtegen.
— Det vi kan berätta är att vi har en plan på att ta fram fler produkter, men när och i vilken ordning kan vi i nuläget inte säga.
FAKTA CAMBLIFT CLA4639 EA5X
- Produkt: reachstacker
- Max lyfthöjd: 5 containrar
- Max lyftkapacitet: 46 ton i första raden, 39 ton i andra raden
- Drivlina: eldrift
- Batterikapacitet: 376 kWh
- Drifttid: ca 5-6 timmar