Den planerade hamnen Stockholm Norvik, vid Nynäshamn, börjar byggas i år. Det blir effekten sedan Högsta domstolen på tisdagen avvisat ansökningarna om överprövning av tillstånden. Stockholms hamnars containerkapacitet kan tiofaldigas.
Till nyår 2020 är den nya hamnen tänkt att öppnas, och Stockholms hamnars nuvarande operatör av containerterminalen i Frihamnen, Hutchison Port Holdings (HPH), planeras få driva även den nya.
För överskådlig tid blir möjligheterna till containerfrakt tekniskt sett närmast obegränsade. Hamnen får möjlighet att ta emot fartyg med 16,5 meters djupgående, i princip alla som kommer in i Östersjön. Gränsen kommer i praktiken att bestämmas av affärsaspekter: hur stora fartyg rederierna vill köra på sträckan och hur stora kranar det blir lönt att ställa på kajen. Från början planeras kapacitet för hantering av motsvarande 100 000 tjugofotscontainrar (teu) per år, men på sikt kan det skalas upp till 500 000. Det kan jämföras med dagens containertrafik i Stockholms hamnar på i storleksordningen 50 000 teu per år. Eventuellt kan det avlasta landvägarna från en del av det gods som idag går till och från Stockholmsregionen via Göteborgs hamn.
Även två lägen för rorofartyg planeras, och järnvägsanslutning dras från närbelägna Nynäsbanan.
Vad gäller nya lageranläggningar börjar NCC nu bygga en ny logistik- och företagspark i direkt anslutning till hamnen. NCC äger 410 000 kvadratmeter exploaterbar yta där, varav cirka hälften beräknas kunna täckas av byggnader.
Någon kilometer bort vid Nynäsvägen ska Kalvö industriområde byggas ut, och i närheten av Jordbro ett par mil norrut utvecklas området Albyberg. Det ligger vid Nynäsvägens anslutning till väg 259, vars planerade utbyggnad ska göra vägen mellan Jordbro och Huddinge till det naturliga stråket för lastbilstrafik mot E4 söderut.
I september och oktober påbörjas den muddring och de undervattenssprängningar som behövs – sådana får inte utföras sommartid.
Bygget och driften av hamnen i Norvik godkändes i höstas av Mark- och miljööverdomstolen, men domen överklagades till Högsta domstolen dels av ett företag som äger vatten som farleden går över, dels av naturskyddsföreningar i Stockholm och Nynäshamn. Högsta domstolen beslutade på tisdagen att inte ta upp frågan till prövning, något som innebär grönt ljus för Stockholms hamnars byggprojekt efter en cirka tio år lång planerings- och rättsprocess.