Byggkoncernen Skanska har nu en egen pråm som ska användas för Slussen-projektet. Den lastas i Södertälje och bogseras sedan till Stockholm. Skanska har inte kunnat hitta någon lastplats som ligger närmare än så.
Skanska äger pråmen David Carnegie som är byggd på Falkenbergs varv. Den är 36 meter lång och lastar 240 ton.
– Pråmen kan lasta nio gånger mer än vad en lastbil kan ta säger produktionschef Martin Klimt som är ansvarig för vattenentreprenaden i det stora projektet. Pråmen används för transporter av stålpålar och stålspont. Totalt krävs 15 km stålrör med en diameter på 32 cm för att grundlägga den nya anläggningen. Sponten används för stödkonstruktioner när bland annat kajerna byggs.
Pålar och spont lastas på pråmen i Södertälje hamn och bogseras sedan genom Mälaren. Den tas sedan ut till Saltsjön via Hammarbyslussen och får lägga sedan till vid byggarbetsplatsen, strax söder om Skeppsbron.
Själva transporten med inhyrd bogserbåt tar omkring fem timmar. Transporterna sker en gång i månaden under hela byggnadstiden som sträcker sig fram till 2023. Dessemellan ligger David Carnegie vid kaj och används som extra lageryta.
– Det behövs verkligen, det är jättetrångt på området, säger Martin Klimt. Han säger också att han gärna önskat att lastningen av pråmen hade kunnat ske på närmare håll än Södertälje.
– Vi har dammsugit hela Stockholm för att försöka hitta lämpliga kajer. Men de finns inte, de byggs om till bostadskvarter istället. Det är absolut ett hinder om man nu vill utnyttja pråmtrafik.
Stockholms stad har ställt krav på att en större del av transporterna till Slussen-bygget ska gå sjövägen, för att minska transporterna genom staden. Även bränsletransporterna till anläggningsmaskinerna på området kommer att gå med en bunkerbåt. Totalt omkring 1500 kbm diesel kommer att gå åt under byggtiden.
Även kajelement och en prefabricerad slusskanal kommer att transporteras till Stockholm vattenvägen. De transporteras från Köpenhamn.
Mats Udikas