Hamnbanan i Göteborg börjar byggas ut till dubbelspår redan 2014 eller 2015 enligt regeringens budget. En annan nyhet är att 195 miljoner i ”järnvägspengar” får användas för farleden in till Gävle hamn. Totalt finns det 22,2 miljarder kronor avsatta till landets vägar i budgeten för nästa år och 15,2 miljarder till järnvägen.
Att regeringen skulle göra en satsning på infrastrukturen i budgeten för 2013 har varit känt sedan en omkring månad tillbaka. Se till exempel ”20 nya miljarder till järnvägsunderhållet”.
För 2013 är nysatsningarna värda 1,5 miljarder, där 1 miljard går till vägarna och 500 miljoner till järnvägen. Den stora utvidgningarna sker sedan under åren 2014 – 2016 med nysastningar på totalt 5,3 miljarder, 4,9 miljarder och 6,7 miljarder.
De höjda anslagen för vägar och järnvägar ska i främst användas för att höja standarden på det befintliga järnvägssystemet och förbättra vägunderhållet i hela landet.
Särskilt inom järnvägen handlar det också om rena nysatsningar. Bland annat börjar en ny stambana för snabbtåg byggas på sträckan Järna-Linköping (Ostlänken) under åren 2014-2025. Då börjar också dubbelspåret för första delen av sträckan Göteborg-Borås att byggas.
Regeringen tänker rusta upp Malmbanan och vägen mellan Pajala och Svappavaara för att främja gruvindustrin.
En nyhet i budgeten är att den 10 km långa hamnbanan i Göteborg kan börja byggas ut till dubbelspår redan 2014 eller 2015. På hamnbanan passerar en stor del av det gods som exporteras och importeras till landet. För industrin är dubbelspåret är en av de mest prioriterade infrastruktursatsningarna i landet. Bland annat Näringslivets Transportråd har lobbat hårt för den satsningen.
Utbyggnaden kostar omkring 2 miljarder, av den summan kommer 365 miljoner från medfinansiärer. Det är främst EU, kommunen, regionen, hamnen och Volvo.
Ett annat förslag i budgeten är att Trafikverkets anslag för järnvägen även ska få användas till sjöfartsåtgärder. Det betyder att man kan satsa 195 miljoner kronor på åtgärder i farleden till Gävle hamn nästa år. Trafikverket och Sjöfartsverket påbörjade arbetena i somras.
Enligt budgetförslaget ska planeringsramen för infrastruktursatsningar ska höjas med 24 procent under åren 2014-2025 till 522 miljarder. För perioden 2010 – 2021 är en ram på 417 miljarder kronor redan beslutad.