Post- och logistikaktören Bring och paketleveransföretaget Early Bird ingår samarbete om paketleveranser. Syftet är att kunna erbjuda morgonleveranser till landets alla hushåll sju dagar i veckan.
E-handeln fortsätter att växa och kampen på paketmarknaden hårdnar. Pressmeddelanden om nya tjänster och samarbeten duggar tätt, och senast i raden är information från Bring och Early Bird om att de ingår samarbete om morgontidiga paketleveranser.
Samarbetet, som startar ”inom kort”, innebär att utökar Bring sina utökar sina erbjudanden med att kunna leverera till postlådan eller kundens dörr. För Early Birds del innebär det att de kommer att kunna erbjuda sina så kallade Postlådepaket — som är en tjänst där Early Bird levererar paket nattetid, tillsammans med morgontidningen — till 100 procent av alla Sveriges hushåll.
”Utökar vårt tjänsteutbud”
Om ett paket av någon anledning inte kan levereras av Early Bird, lämnas det istället till mottagarens närmaste Bring-ombud för upphämtning.
– Med det här samarbetet utökar vi vårt tjänsteutbud och säkerställer att vi kan tillgodose kundernas olika behov — oavsett om du vill få leveransen levererad extra snabbt, till ett ombud som öppnar tidigt på morgonen, eller i postlådan medan du sover, säger säger Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland, i pressmeddelandet.
Hon fortsätter:
– Våra kunder ställer allt högre hållbarhetskrav, och vi tittar ständigt på hur vi kan bli ännu bättre på hållbara leveranser. Genom det här samarbetet med Early Bird kan vi hjälpa till att minska antalet onödiga returer. Och eftersom leveranserna sker med befintlig tidningsdistribution är det inga ytterligare bilar som ska ut på vägarna, säger Mona Zuko.
”Bättre kundresa”
Pelle Lönn, vd för Early Bird, kommenterar det nya samarbetet på följande sätt:
– Samarbetet innebär att vi tillsammans kommer kunna erbjuda leveranser till alla Sveriges invånare. Idag når vi med Postlådepaketet ungefär 95 procent av Sveriges hushåll, men tillsammans med Bring och det starka ombudsnätverk de byggt upp, kommer vi nå 100 procent av hushållen och uppnå en bättre kundresa för mottagarna, säger Pelle Lönn.