Ibland yttrar sig revolutioner i det lilla. Trenden mot fler försändelser till privatpersoner via ombud har gjort ”e-handelspåsen” till en ny favorit vid Sveriges packbord.
Att snabbt rafsa ned saker i en plastpåse torde vara privatpersoners vanligaste sätt att korta ledtiden i vardagens packsituationer. Och nu gör den växande e-handeln att samma insikt sprider sig på distributionscentralerna. Med en skillnad: här packas påsen underifrån.
Förutom att korta packtiden ger påsen också enkel möjlighet ge försändelserna rätt utseende, genom att handlarens logga trycks på den. Tanken är också att den ska påminna köparen om shoppingupplevelsen i traditionella butiker.
– Alla kedjor som vi tillverkar den vanliga påsen till har ju nu e-handelspåsen som komplement. Så var det ju inte för tre eller fyra år sedan. Då var det bara de riktigt stora drakarna, typ HM, som hade det, säger Mikael Bergqvist, försäljningschef på Jönköpingsföretaget Ekmans som tillverkar plastpåsar för sport- och modebranschen.
E-handelspåsen har formen av en vanlig butikspåse, med handtag på mitten av överkanten. Men påsen är redan från början försluten längs ovansidan och packas istället från underkanten, som är öppen med en limförslutningskant. När påsen är packad viks underkanten upp så långt det går, så att varorna ligger hyfsat fixerade, och limkanten sluter påsen.
Med en fraktetikett blir det hela klart att skicka, och kunden kan sedan bära med sig påsen i handtaget, hem från postombudet. Påsen finns även i variant med en extra limkant för att kunden även ska kunna returnera varor i den.